VPRO Tegenlicht: Toekomst voorspellen dankzij #bigdata

Daar zit je dan in een kring op een verjaardag. Weer uitleggen wat bedrijven dan aan social media hebben. Als social media analist heb je het niet altijd makkelijk. De aflevering van Tegenlicht op maandag 28 oktober legt uit wat je met data van mensen kunt doen. Je kunt gedrag van mensen voorspellen op basis van zijn of haar online gedrag. En waar in deze aflevering ‘online’ als voorspeller genoemd wordt, kun je denkbeeldig ook social media invullen, want deze processen zijn ook hier volledig van toepassing. Voor iemand die niet precies begrijpt wat je als social media analist doet of voor hen die het data-analyse mega interessant vinden adviseer ik er eens goed voor te gaan zitten. Pak de chips er maar bij, ga achterover zitten en vergeet niet te twitteren.

Tegenlicht: 'Big data kan toekomst voorspellen'

‘Klik op de afbeelding om de aflevering te bekijken’

Geld verdienen aan je data 

Bedrijven willen weten welke beslissing mensen nemen en wat je van een product vindt. Op basis van allerlei signalen die je verstuurd, creëer je waarde, omdat je bedrijven van informatie voorziet. Eigenlijk zouden mensen hier geld voor moeten of kunnen gaan vragen, dat wordt gesteld in de aflevering. Bedrijven die gebruik maken van de open data spelen hier nu op een snelle manier op in, vind ik. Het biedt bedrijven inzicht in wat een persoon vindt van een bedrijf of merk. Het gaat er niet om wie deze persoon is, maar wel waarom deze persoon iets vindt. Dit helpt bedrijven aan informatie, waarmee ze een product kunnen verbeteren en op de juiste plek en het juist moment aan kunnen bieden. Het bedrijf waar ik voor werk, Buzzcapture, is daar een goed voorbeeld van. Aan het slot wordt uitgelegd dat de automatisering zoveel overgenomen heeft van de mensen, dat je letterlijk terugbetaald zou kunnen worden door de input die je levert aan het verbeteren van de automatisering. Een mooie stelling die over tien jaar wellicht werkelijkheid blijkt te zijn geworden.

Open data

Wat mij opvalt is dat in het programma de suggestie wordt gewekt dat je data opgeslagen wordt, zonder dat je dit wilt of doorhebt. Als je een smartphone hebt en ongemerkt kijken bedrijven mee wat je bezoekt, waar je bent of wat je op de foto zet, dan vind ik de vraag legitiem. Maar als je op internet iets plaatst op een blog of op Twitter, dan is je doel dat dit gelezen wordt. Als je deze open data vervolgens gaat analyseren, dan speel je in op de nieuwste technieken. Want bijvoorbeeld op Facebook kan geen monitoringtool je posts ophalen als je je data afschermt. Dat Facebook ervoor kiest deze door te verkopen aan de overheid, dat vind ik een slechte zaak, want zij pretenderen dat ze dit afschermen. Maar monitoringtools als Buzzcapture maken alleen gebruik van berichten die op internet zijn geplaatst gebruiken alleen die data. Als de Duitse jongen, die na 13 minuten in beeld komt, een afgeschermd profiel heeft en hij plaatst zijn ‘grap’ over een demonstratie dan zie je dit niet in Buzzcapture. Als Facebook deze info doorspeelt aan de CIA terwijl hij een afgesloten profiel heeft, vind ik dat wel een slechte zaak. In dat geval is zijn klaagzang terecht, maar als hij een demonstratie organiseert en mensen oproept, is het logisch dat mensen dit in de gaten houden. Dat zij vervolgens overdreven reageren in de ogen van de jongen, dat is een andere discussie die niet over big data gaat.

Big data kan dingen mooier maken

Albert Heijn beloont het delen van data door kortingen te geven met een nieuwe bonuskaart, online zie je de eerste initiatieven ontstaan om geld te vragen voor de data die je deelt. Door over langere tijd dingen te meten, kun je met steeds meer zekerheid voorspellen wat gaat gebeuren. De grens van de nauwkeurigheid om een beslissing te voorspellen is nog lang niet bereikt, volgens de interessante dude Brian Dallesandro die (na 19 minuten) het gedrag van mensen analyseert (en dus ook social media analist is) legt uit wat hier interessant aan is. De komende jaren zal steeds meer ingezoomd kunnen worden (ook via de open data via social media) en betere voorspellingen kunnen worden gedaan. Net als met alle technologie zijn er ook mensen die hier misbruik van willen maken, maar in de meeste gevallen maakt het dingen alleen maar beter. Big data gaat om mensen en niet om snelle computers. Het voorspellen van de toekomst kan levens redden, wordt in de aflevering gesteld. Het helpt medicijnen te verbeteren, misdaad te voorspellen en steden beter te maken. En er gaan mensen misbruik van maken, maar dat is met iedere technologie het geval. Uiteindelijk ontkom je niet aan big data.

Ben je het met me eens of vind je het bullshit, laat het me vooral weten via @jaapvanzessen, dan houden we de discussie lekker open.

 

Deel dit artikel

About Jaap
Social Media analist bij het Algemeen Dagblad (AD.nl) met passie voor dataonderzoek. Werkte voor veel bedrijven als dataonderzoeker bij Buzzcapture en Social Embassy. Gastspreker en trainer op gebied van social media analyses.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*