Interview BNR over social media in Geldermalsen

Woensdag 17 december was ik te gast bij BNR om de social media analyse van de rellen in Geldermalsen te bespreken. Lees hier het blog en luister het fragment.

De raadszaal in Geldermalsen is woensdagavond ontruimd tijdens een vergadering over de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum, omdat buiten flinke gevechten waren uitgebroken. Donderdagmorgen gaf de gemeente in een persconferentie aan dat zij een social media analyse hebben gemaakt en dit niet zagen aankomen. Welke signalen had gemeente Geldermalsen kunnen opvangen?

Geldermalsen op social media

De gemeente Geldermalsen heeft aangegeven social media te hebben gemonitord in de aanloop naar de raadsvergadering. In de persconferentie zei de woordvoerder dat ze deze commotie niet hebben voorzien. Maar is dat wel zo?

Buzzcapture verzamelt alle openbare data die geplaatst wordt op online en social media. Veel bedrijven gebruiken deze tool voor online reputatiemanagement. Er wordt vaak zoveel over een merk of gemeente gesproken dat je niet alles kunt lezen en bekijken. Om toch op de hoogte te zijn van alles wat over een gemeente gezegd wordt, wordt vaak een alert ingesteld dat er een mail of sms wordt verstuurd naar de woordvoerder op het moment dat er een ongebruikelijk volume gesignaleerd wordt op social media. Hierdoor ben je als eerste op de hoogte, weet je in ieder geval dat er iets speelt, kun je lezen waarom er ineens meer berichten geplaatst worden en kun je indien nodig reageren of een statement uitbrengen.

Met die wetenschap in het achterhoofd is het vreemd dat de gemeente stelt dat ze de commotie niet hebben zien aankomen. Tot de maand december was het bezoek van het koningspaar voor NL Doet op 21 maart aan Tricht (plaats in de gemeente Geldermalsen) de dag dat er het meest over de gemeente is gesproken: bijna 1.000 berichten werden over Tricht geplaatst. Het gemiddeld aantal berichten dat op online en social media wordt geplaatst ligt in Geldermalsen tussen de 100 en 200 per dag:

Buzzcapture volume chart (1)

Door de enorme toename in het aantal berichten over Geldermalsen op de dag van de raadsvergadering lijkt het volume de dagen ervoor wellicht niet zo hoog, maar vanaf vrijdag 11 december werd veel over Geldermalsen en het AZC gesproken:

Buzzcapture volume chart (3)

Zoals in de grafiek hierboven is te zien ligt het aantal online berichten over Geldermalsen al hoger dan het aantal berichten over het bezoek van het Koningspaar. Het hele jaar was er nog niet zoveel over de gemeente gesproken. Dit is het moment dat woordvoerders vanuit een monitoringtool een bericht krijgen dat er iets gaande is op social media. Dat er iets gaande was blijkt niet alleen op social media, maar ook in de traditionele media:

Schermafbeelding 2015-12-17 om 12.15.49

 

Vooraf aan de vergadering was de burgemeester nota bene al bedreigd. Dat lijkt toch een signaal te zijn dat de raadsvergadering meer aandacht zal krijgen dan gebruikelijk. Wanneer ingezoomd wordt op een aantal social media berichten blijkt al snel dat er ook vóór de dag van de raadsvergadering op 16 december signalen te vinden waren op social media en fora:

Schermafbeelding 2015-12-17 om 11.55.28

Een discussie op Powned.tv

Schermafbeelding 2015-12-17 om 11.56.07

op het forum van Fok:

Schermafbeelding 2015-12-17 om 11.56.50

Natuurlijk is een bericht plaatsen op social media iets anders dan daadwerkelijk naar een vergadering komen en protesteren. Maar ook de dag voor de vergadering was in een reportage al te horen over demonstraties van mensen uit het dorp:

Schermafbeelding 2015-12-17 om 12.23.10

Waren rellen niet te voorzien?

Uiteraard is nooit bekend wanneer er rellen uitbreken en wanneer mensen hun online berichten omzetten naar daden. Maar als de gemeente in de persconferentie zegt dat ze dit in een social media analyse niet hadden zien aankomen, is dat wel opmerkelijk. Zeker met de wetenschap dat de bijeenkomst in Steenbergen ook tot commotie leidde en het meest besproken onderwerp van het jaar in de provincie Brabant is geweest.

Bovendien is het opvallend dat de gemeente geen webcare toepast via Twitter. De gemeente stuurt wel berichten via het kanaal, maar geeft geen antwoord op vragen. Ook is in de tool van Buzzcapture te zien dat de gemeente de tweets via Hootsuite verstuurt en niet via een betaalde monitoringtool zoals Buzzcapture.

 

Schermafbeelding 2015-12-17 om 12.27.15

Buzzcapture op BNR

Buzzcapture levert niet alleen de monitoringtool, maar ook een team van analisten die helpt bij het analyseren van dit type gebeurtenissen. Naar aanleiding van dit blog is Buzzcapture uitgenodigd bij BNR Nieuwsradio. Luister hier het fragment:

 

Jaap van Zessen | @jaapvanzessen

 

 

 

 

Deel dit artikel

Over Jaap 196 Artikelen
Social Media analist bij het Algemeen Dagblad (AD.nl) met passie voor dataonderzoek. Werkte voor veel bedrijven als dataonderzoeker bij Buzzcapture en Social Embassy. Gastspreker en trainer op gebied van social media analyses.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*