15 november 2013

Mijn onderzoek op Marketingfacts: Webcare en contentstrategie bij Nederlandse gemeenten

Een excel bestand van 408 rijen met 30 variabelen klinkt doodsaai, maar je kunt dit ook verpakken in een sexy datavisualisatie. Dan zie je snel opvallende zaken en kun je makkelijk doorklikken naar de info die voor jou interessant is. Dat heb ik gedaan met een onderzoek naar het Twittergebruik onder Nederlandse gemeenten. Vrijdagmorgen 15 november verscheen het blog om 7u op Marketingfacts. 

Het was een flink werk om alle geografische gegevens te koppelen aan de juiste Twitteraccounts en de data op een goede manier in te laden. Het idee lag al een jaar op de plank, maar nu had ik eindelijk tijd dit uit te werken voor Buzzcapture. Een datavisualisatie is net een machine waar een klein foutje alles in de soep kan laten lopen, ik heb de visualisatie vaak opnieuw moeten maken omdat er toch net een cel verkeerd stond. Daarom ben ik blij dat het uiteindelijk is gelukt en dat ik dit vanaf nu maandelijks kan publiceren op www.gemeentenindex.nl.

Met dit blog wil ik vooral laten zien dat gemeenten op Twitter, net als burgemeesters niet op dezelfde manier communiceren. De inhoud van de tweets verschillen, de frequentie en het aantal reacties is heel divers. Over dit thema zijn al veel blogs geschreven, maar een datavisualisatie als deze maakt dat je dit veel mooier kunt laten zien en opvallende zaken uit kan lichten. Doordat het 4 kaartjes in 1 zijn kun je interactief doorklikken en vier verschillende kaarten bekijken. Ook ga ik in op de inhoud van de tweets. Je kunt ieder thema over de landkaart heenleggen en je ziet of er iets over gezegd is door een gemeente. Ik merk op de reacties via Twitter dat vooral de top-lijstjes worden besproken, terwijl de inhoud van tweets in mijn ogen veel relevanter is om op in te zoomen.

Laat me vooral weten als je er op- of aanmerkingen op hebt, ik hoor ze graag via @jaapvanzessen.