13 augustus 2015

Netwerkvisualisatie Marketingfacts bloggers

Vandaag verscheen een nieuw blog van mij op Marketingfacts. In dit blog staat een netwerkvisualisatie centraal:Welke Twitteraccounts worden het meest geretweet door Marketingfacts bloggers? In deze visualisatie vind je alle Twitteraccounts die dit jaar 5 of meer keer geretweet zijn door Marketingfacts bloggers.

Social mediamonitoring kan marktonderzoek vervangen

Wat zijn de belangrijkste nieuwsbronnen voor mijn doelgroep? Het afgelopen jaar merken we bij het analistenteam van Buzzcapture dat de vraag naar dit type informatie stijgt. Steeds meer bedrijven lijken ervoor te kiezen big data te gebruiken om het gedrag van hun doelgroep in kaart te brengen. De belangrijkste reden hiervoor is uiteraard dat de data (in tegenstelling tot bijvoorbeeld tien jaar geleden) openbaar beschikbaar is, vooral dankzij social media. Het Twittergebruik in Nederland mag dan stagneren, het platform is al jaren de grootste open databron van ons land en dat lijkt de komende jaren zeker als nieuwsbron zo te blijven. Waar vroeger marktonderzoek werd ingezet om vragen over mediagebruik te stellen, kan social mediamonitoring nu een deel van dit onderzoek vervangen.

Nieuwe sites en blogs in de gaten houden

De laatste jaren wordt er op zoveel plekken over een bedrijf of topic gesproken dat het lastig is alles zelf bij te houden. Daarnaast verschijnen er bijna dagelijks nieuwe sites en blogs over de meest niche onderwerpen. Naast Google kan Twitter óók een belangrijke bron zijn om de relevantie van een bepaalde site of blog te bepalen. Twitter kan namelijk antwoord geven op de vraag in welke mate jouw doelgroep informatie van sites deelt.

Doelgroepen segmenteren via Twitter

Als je wilt weten welke bronnen het meest gelezen worden onder je doelgroep is het uiteraard als eerste belangrijk je doelgroep op Twitter te bepalen. Dit kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld op basis van volggedrag of op basis van het aantal keer dat iemand over een onderwerp twittert. Een ander filter kan een reeds afgebakende groep Twitteraars zijn die op een lijst staan. Als ik bijvoorbeeld wil weten wat de meest relevante Twitteraccounts voor marketeers zijn, kan ik gebruik maken van de lijst “Marketingfacts bloggers” op Twitter. Doordat Bram Koster ooit een blog van deze persoon heeft toegestaan, ga ik er van uit dat aan de kwaliteitseis is voldaan en ik een relevante doelgroep heb gevonden.

Twitternetwerk in kaart brengen

Marketingfacts heeft een openbare lijst met Twitteraccounts van haar 412 bloggers. In de tool van Buzzcapture kan ik vervolgens alle Twitterdata van deze groep opvragen. Zo kan ik bijvoorbeeld zien welke Twitteraccounts door de groep van 412 bloggers het meest geretweet worden in 2015. Dit levert een lange lijst met accounts op. Steeds vaker krijgen we de vraag om deze data en netwerken te visualiseren en daarvoor maken we steeds vaker gebruik van de netwerkvisualisatie. Hierin kun je niet alleen zien wie vaak geretweet worden, maar ook door wie. Daarnaast kun je onderscheid aanbrengen in de accounts, bijvoorbeeld tussen personen, organisaties en media.

Netwerkvisualisatie van Marketingfacts bloggers

Ter illustratie heb ik samen met Lynette Joosten een netwerkvisualisatie gemaakt van alle Twitteraccounts die vanaf 1 januari 2015 vijf of meer keer geretweet zijn door vijf of meer verschillende Marketingfacts bloggers. Hierin is onderscheid gemaakt tussen mensen (groen), organisaties (blauw) en media (rood).

Klik hier om naar een paginavullend overzicht te gaan en te bekijken of jij ook bent opgenomen in dit overzicht (via de zoekfunctie).

Ter verduidelijking: als je op een naam klikt zie je een retweetrelatie oplichten en een balk verschijnen met de andere Marketingfacts bloggers die door deze blogger zijn geretweet of door wie hij of zij zelf is geretweet. In de linkerbalk is alleen de naam van een blogger te zien als deze zelf óók 5 of meer keer geretweet is. Wij hebben voor de overzichtelijkheid voor de norm van 5 retweets gekozen.

Waarom is een retweetnetwerk interessant?

Leuk en aardig, maar wat maakt een dergelijke visualisatie nu zo interessant? Ik vind het interessant dat je in één oogopslag te zien krijgt wat op marketinggebied de meest belangrijke accounts zijn. Welke personen beïnvloeden bloggers, welke media worden vaak gedeeld en welke bedrijven spelen hierin een rol?
Als ik niets van het Nederlandse marketinglandschap had geweten, had ik dankzij deze analyse snel kunnen zien welke media, bloggers en bedrijven de discussie bepalen zónder kennis van de markt te hebben.

Uiteraard kun je, net als bij ieder onderzoek, je vraagtekens zetten bij de selectie van de doelgroep. Binnenkort zal ik op dit blog meer selectiemogelijkheden van doelgroepen laten zien en beschrijven welke andere data dit oplevert waarmee je een deel van je marktonderzoek zou kunnen vervangen.

De visualisatie maakte ik voor mijn werk bij Buzzcapture.