29 december 2015

Nieuwe Wie is de Mol media analyse live!

Vandaag is de Wie is de Mol social media analyse online gegaan! Lees de zoektocht hier, maar let wel op! Spoiler alert


Dit jaar is het Buzzcapture opnieuw gelukt om via een (social) media analyse in de eigen tool een aantal afvallers van Wie is de Mol? op te sporen. Het populaire tv-programma begint zaterdag 2 januari 2016 aan een nieuw seizoen. Wil je weten hoe Buzzcapture de online sporen van een aantal afvallers heeft gevonden? Lees dan verder, maar pas wel op: spoiler alert!

 

Afvallers WIDM voor derde keer gevonden

Wie is de Mol? is een enorme tv-productie waarbij 10 BN’ers naar het buitenland gaan en er uiteindelijk 3 in de finale belanden. Het programma is een soort afvalrace, waarbij telkens een deelnemer naar huis gestuurd wordt. Doordat de opnames vaak maanden geleden hebben plaatsgevonden is het cruciaal dat de uitslag van het spel niet uitlekt. Om dit te voorkomen tekenen deelnemers een contract met een boeteclausule van 250.000 EUR als zij informatie over het programma uitlekken. Het programma is enorm populair, het won de Televizierring in 2013 en kent wekelijks miljoenen kijkers. Daarnaast spelen veel mensen mee in een WIDM-pool en worden er veel theorieën gedeeld op blogs en fora. Door het enorme succes is de online nabeschouwing Moltalk zelfs verplaatst naar NPO1.

Ondanks de enorme boete voor deelnemers lukte het Buzzcapture dankzij een social media analyse om het spelverloop van Wie is de Mol? deels te voorspellen in 2014 en 2015. Ook bij Expeditie Robinson lukte het om meerdere afvallers dankzij social media op te sporen in 2014 en 2015. De speurtocht naar de afvallers leverde de afgelopen twee seizoenen zoveel reacties op, dat we er dit jaar niet aan twijfelden opnieuw een analyse te maken. Maar eerlijk is eerlijk: ik had er weinig vertrouwen in dit jaar ook maar één aanwijzing te vinden. Het trucje is nu al vier keer gedaan en de methode is vrij simpel. Uiteraard doen we wel een poging.

Wil je echt weten wie er af gaat vallen? Vind je deze aanwijzingen niet leuk, stop dan met lezen en lees na afloop van dit seizoen na het of het klopte. We hebben je gewaarschuwd: spoiler alert!

Opnameperiode Wie is de Mol?

Het recept van de social media analyse is bekend. Om te zien of er sporen zijn achtergelaten, moet eerst achterhaald worden wanneer de opnames hebben plaatsgevonden. Daarvoor zocht ik alle social media accounts van de deelnemers op en bekeek wanneer zij het afgelopen jaar berichten op Twitter, Instagram en Facebook hebben geplaatst. In de monitoringtool Buzzcapture is het makkelijk om snel van een groep social media-accounts te zien wanneer zij actief waren en wat zij hebben gezegd:

Schermafbeelding 2015-12-28 om 07.38.39

Uit deze grafiek blijkt dat deelnemers tussen 31 mei en 25 juni (de weeknummers staan onder de grafiek) veel minder berichten plaatsten dan normaal. In deze periode moeten de opnames hebben plaatsgevonden in de Dominicaanse Republiek. Om zeker te zijn van de datum van vertrek zocht ik het laatste bericht waarbij zeker is dat de deelnemer toen nog in Nederland was:

Schermafbeelding 2015-12-29 om 13.31.54

Op zaterdagavond 30 mei was Annemieke nog te horen op 3FM. De volgende ochtend 31 mei was ze vervangen door Herman Hofman.
Toch lijkt het er sterk op dat presentator Art Rooijakkers op maandag 1 juni ook nog in het land was:

Schermafbeelding 2015-12-28 om 22.31.53

Bovenstaande foto met oud-Mol Patrick is maandag 1 juni op Instagram geplaatst. Deze zou eerder gemaakt kunnen zijn, maar aan het paaltje op de achtergrond te zien lijkt de foto in Amsterdam te zijn gemaakt en daar wordt het vuilnis altijd op maandag aan de weg gezet. Het lijkt er dan ook op dat het gezelschap na deze foto op 1 juni is vertrokken.

Als we weten wanneer de deelnemers terug waren in Nederland kan de zoektocht beginnen. De concertagenda van harpist Remy van Kesteren lijkt hierbij te helpen:

Schermafbeelding 2015-12-29 om 13.53.19

 

Hij gaf 25 juni een concert in Brouwershaven (goede recensie trouwens) en was dus sowieso weer terug in het land. Dit concert stond al lange tijd aangekondigd en lijkt het eerste moment te zijn dat de deelnemers weer actief mochten zijn in de (social) media. De deelnemers waren in 2014 en 2015 in totaal 24 dagen “offline” en dat zou precies de periode zijn tussen het bericht van Art en het geplande concert van Remy. Waarom dit belangrijk is, merk je zo.

Volggedrag

Voor we per deelnemer online sporen gaan zoeken kijken we ook ieder jaar naar het volggedrag van de deelnemers op Twitter. Dit is openbare informatie en toont welke deelnemers elkaar volgen op Twitter. Ga je 24 dagen met elkaar naar het buitenland en heb je intensief contact, dan is het op Twitter normaal dat je elkaar blijft of gaat volgen. Vorig jaar was op deze manier bijvoorbeeld te zien dat Victor Brand weinig gevolgd werd door anderen, een signaal dat hij vroeg af zou vallen.

Van de 10 deelnemers zijn alleen Ellie Lust en Rop Verheijen niet actief op Twitter. Hieronder een overzicht van deelnemers die andere deelnemers volgen (in groen) of juist niet volgen op Twitter (in rood):

Schermafbeelding 2015-12-29 om 14.07.44

Uit dit overzicht valt op dat Annemieke door 3 anderen niet gevolgd wordt, Airen en Taeke (die pas recent weer actief is gaan Twitteren) door 2 anderen niet.

Media analyse van WIDM deelnemers

Nu ongeveer bekend is wanneer de opnames geweest zijn, wordt het tijd alle deelnemers in te voeren in Buzzcapture. Voor de mensen die nooit met een tool hebben gewerkt: je kunt zoeken op berichten van, aan of over alles wat je wilt weten. De berichten worden niet alleen op (openbare) social media kanalen doorzocht, maar ook alle online nieuwssites, blogs en fora worden doorzocht in de gevraagde periode. Daarnaast heeft Buzzcapture ook de mogelijkheid om radio en tv programma’s te doorzoeken én de inhoud van kranten en magazines te bekijken. Als je een naam van een deelnemer invoert zie je dus het aantal berichten over deze persoon en de berichten zelf. Door een monitoringtool te gebruiken kost een analyse als deze weinig tijd. 

Is iemand die een bericht plaatst automatisch afgevallen?

Als je meedoet met een programma als Wie is de Mol of Expeditie Robinson heb je natuurlijk meerdere mogelijkheden op social media. Je kunt gewoon een stilte inlassen en op het moment dat iedereen terug in het land is weer beginnen, dat is misschien wel het makkelijkst. Je kunt er ook voor kiezen om iemand anders de berichten op je social media kanalen te laten plaatsen, veel deelnemers van Expeditie Robinson kozen hier vorig jaar voor. Wel moet je dan opletten dat je geen berichten plaatst met jezelf waarop te achterhalen is wanneer deze genomen is (zoals Tim Douwsma deed). Als derde optie kunnen deelnemers er bij Wie is de Mol? ook voor kiezen om zelf gewoon berichten te blijven plaatsen. Ze zitten dan wel in het buitenland, maar hebben vermoedelijk in de avond gewoon tijd om even social media bij te werken dankzij WiFi in het hotel. Bij Robinson zitten deelnemers op een onbewoond eiland zonder mobiel, zij hebben deze optie dus niet.

Hierdoor kun je dus niet met zekerheid zeggen dat als iemand een bericht plaatst, deze persoon ook echt terug was. Toch kun je andere zaken wel afleiden, zoals we nu (hehe, eindelijk) gaan laten zien in de media-analyse per deelnemer.

Airen

Wanneer je AirenMylene of “Airen Mylene” invoert vind je in de opnameperiode op haar eigen social mediakanalen een aantal berichten die waarschijnlijk door anderen geplaatst zijn of geen opvallende zaken. Wel komt een tweet naar boven waarin zij genoemd is op 20 juni:

Schermafbeelding 2015-12-24 om 13.13.51

 

Opvallend is dat er bij deze tweet een geo-locatie is meegegeven, wat maar zelden gebeurt. De foto is dus gemaakt in Buenos Aires (zie onderaan de foto). Mijn eerste gedachte was: Project X is Wie is de Mol waar niets over gezegd mag worden en blijkbaar is het seizoen opgenomen in Dominicaanse Republiek én Argentinië. Toch wilde ik nog even in openbare berichten zoeken of er nog meer te vinden was over Argentinië. Op het instagram account van deze persoon is ook nog een foto van een dag eerder te zien in Argentinië met Airen.

Omdat de link met Argentinië toch nog een beetje vreemd was deed ik in de Brand Monitor van Buzzcapture een zoekopdracht van Airen in combinatie met Argentinië over een langere periode en stuitte op dit interview uit oktober op Mediacourant.nl:

Schermafbeelding 2015-12-24 om 13.16.55

In het interview zegt Airen dat ze heel erg ad hoc en onvoorbereid naar Buenos Aires is gegaan om spontaan een proefaflevering op te nemen. Door eenvoudigweg op haar naam te monitoren in de opnameperiode is vast te stellen dat zij tot de afvallers gaat behoren.

Taeke

Ook hockeyer Taeke Taekema gooiden we met zijn social media accounts en naam in de zoekmachine. Bij hem komt direct een eigen Instagram post naar boven van 9 juni:

Schermafbeelding 2015-12-29 om 14.52.10

Toen ik dit bericht zag dacht ik direct: dit kan toch bijna niet waar zijn? Een foto met meerdere BN’ers in Amsterdam? Uiteindelijk ben ik er nog niet achter of de foto echt op 9 juni is geschoten. Als dit echt op 9 juni is geweest, zal Taeke bij de eerste afvallers horen. Maar het is wel opvallend dat Arie Boomsma ook aanwezig was bij het etentje en om 14u in de middag een tweet hierover plaatst,  terwijl in het verslag gezegd wordt dat het een bijeenkomst van deze “mannen-eetclub” in de avond was. Tafelgenoot Horace Cohen plaatst pas op 13 juni een foto op Instagram over de avond. Als Taeke inderdaad op 9 juni zat te eten valt hij heel snel weer af, maar ik heb er mijn twijfels bij.

Wel zijn er nog andere berichten over Taeke waar minder twijfel over is. Buzzcapture haalt ook hele kleine Nederlandse sites op en maakt die doorzoekbaar. Zo vond ik in de Brand Monitor ook een verslag op onlyfriends.nl van een dag die georganiseerd werd op 24 juni:

Schermafbeelding 2015-12-29 om 15.18.07

Het is niet 100% zeker dat de deelnemers op 24 juni nog niet terug waren, maar bijna alle andere deelnemers verschenen pas op 26 juni weer in de (social) media. Andere jaren was dit voldoende reden om te stellen dat deze deelnemer ook de finale niet zal halen.

Ellie

Ellie Lust is niet actief op social media, maar zoals gezegd kan Buzzcapture ook tv monitoren. Hieruit blijkt dat politiewoordvoerder Ellie Lust op 23 juni alweer te zien was in het programma Opsporing verzocht (vanaf 13m 24 sec):

Schermafbeelding 2015-12-29 om 15.22.04

Zo te zien heeft Ellie wel een lekker kleurtje gepakt op de Dominicaanse Republiek, maar het is gezien de normale opnameperiode zeer aannemelijk dat Ellie de finale van WIDM niet gaat halen, aangezien ze op 23 juni alweer live op tv was. En stel dat het vliegtuig op 23 juni in de morgen is geland, dan zal Ellie toch niet met een jetlag aanschuiven als woordvoerder? Ik denk dat ook Ellie tot de afvallers behoort.

Marjolein

Actrice Marjolein Keuning kiest de tactiek om gewoon zelf achter de social media knoppen te blijven, althans zo lijkt het. Zo stuurt ze op 11 juni om 3.11u in de Nederlandse nacht deze tweet:

Schermafbeelding 2015-12-23 om 12.47.15

In de Dominicaanse Republiek is het 5 uur later dan hier, oftewel, 22.11u ten tijde van deze tweet. Niet geheel toevallig reageert ze de volgende dag om 13.08u weer op een tweet. Toen was het 8.08u in de Dominicaanse republiek..

Schermafbeelding 2015-12-23 om 12.48.35

Aangezien Marjolein dus zelf achter haar Twitteraccount zit, is het opmerkelijk als ze een paar dagen later juist wél in de Nederlandse ochtend en in de Dominicaanse nacht reageert:

Schermafbeelding 2015-12-23 om 12.55.23

Ook is te zien dat de meeste deelnemers die zelf lijken te Twitteren alleen zelf berichten plaatsen of reageren op vragen die rechtstreeks aan hen gesteld zijn. Veel tijd om te Twitteren hebben ze vermoedelijk niet. Daarom valt het ook op als Marjolein pro-actief reageert op een vraag van haar GTST-collega die niet aan haar gesteld is:

Schermafbeelding 2015-12-23 om 12.59.08

Het zou een beetje vreemd zijn als iemand anders namens Marjolein reageert op de tweet van Caroline de Bruijn. Bovendien is het een tweet van 16 dagen eerder waar ze pas op 20 juni op reageert. Volgens mij zijn dit signalen dat Marjolein ook eerder terug was en tijd had om te Twitteren. In mijn pool laat ik Marjolein dan ook afvallen.

Cecile

Als we zoeken op journaliste Cecile Narinx worden meerdere berichten gevonden die geplaatst lijken te zijn door iemand anders en vooral promotie zijn voor het blad waar zij hoofdredactrice van is. Ook is het opvallend dat ze vanaf 26 juni weer iedere dag een foto op Instagram plaatst en daarvoor een hele periode niet. Dit lijkt dan ook de dag dat iedereen weer actief ‘mocht’ zijn. Wel is het opvallend dat er op 17 juni op haar Instagramaccount een foto wordt geplaatst van haar zoon:

Schermafbeelding 2015-12-29 om 15.51.35

en dat ze vervolgens op Twitter reageert op opmerkingen:

Schermafbeelding 2015-12-24 om 10.55.51

Het zou natuurlijk kunnen dat iemand die haar account beheert dit antwoord stuurt, maar dezelfde dag stuurt ze ook via Twitter een reactie naar iemand die wil weten welke ontwerper een jurk heeft gemaakt. Dit zou dan weer een redelijk lastige vraag voor de leek kunnen zijn. Aangezien Cecile ook via Instagram weer reageert op berichten, denk ik uit dit social media gedrag af te kunnen leiden dat ze ook tot de afvallers behoort. Al blijft ze wel buiten beeld en is het dus niet waterdicht, maar de signalen lijken duidelijk aanwezig.

Tim

Tim Hofman kennen de meeste Twitteraars vooral als de extreem actieve @debroervanroos. Hij lijkt ervoor gekozen te hebben om gewoon zelf te blijven Twitteren. Als we zijn naam in de zoekmachine van Buzzcapture invullen zie je dat hij behoorlijk blijft Twitteren:

Schermafbeelding 2015-12-29 om 16.02.40

Wel valt op dat er vanaf 25 juni weer iets meer pieken te zien zijn dan tijdens de opnameperiode. Dit zou een signaal kunnen zijn dat Tim lang in het spel blijft zitten. Sowieso was Tim half juni nog op het strand:

Schermafbeelding 2015-12-24 om 15.23.35

Omdat hij zo actief is op social media, is de kans natuurlijk groot dat hij ergens een foutje maakt. Maar helaas, alle tweets en instagram berichten zijn gelezen, maar ik kan niet anders vaststellen dan dat Tim het erg goed gespeeld heeft.

Klaas

Ook Klaas is een zeer fanatiek Twitteraar en ook van hem zijn alle berichten gelezen, maar pas op 27 juni tweet oud-collega Tijs van den Brink een foto van Klaas. In de berichten is geen signaal of vreemd patroon ontdekt.

Annemieke

Annemieke heeft in de opnameperiode maar een paar berichtjes gestuurd dat ze ziek was en Pinkpop moest missen. In een fragment op 21 november legt ze zelf op de radio uit dat dit in scene is gezet. Op 27 juni was ze voor het eerst weer te zien en te horen bij Concert at Sea.

Schermafbeelding 2015-12-29 om 16.27.49

Rop

Acteur Rop Verheijen heeft geen social media accounts en was ook niet in het nieuws in de opnameperiode. Over hem is dan ook helemaal niets te zeggen.

Remy

Harpist Remy van Kesteren is niet erg actief op social media en op zijn kanalen wordt geen vreemd bericht gevonden. Wel is het opvallend dat hij op 25 juni een concert heeft gegeven in Zeeland (zoals in de agenda hierboven te zien) en dat er in diezelfde agenda een concert gepland staat op 3 juni. Over dit concert in Hilversum is helemaal geen enkel nieuws of social media bericht terug te vinden en hetzelfde concert staat nu gepland op 3 juni 2016. Deze lijkt dan ook gewoon gecancelled te zijn.

Conclusie

Nadat ik dit blog online heb gezet is door meerdere mensen om een korte versie gevraagd. Daarom nog even een samenvatting:

  • Airen valt vroegtijdig af, want was tijdens de opnameperiode in Argentinië, zo was te zien op Twitter
  • Ellie valt af, omdat zij alweer te zien was in Opsporing Verzocht, terwijl de opnameperiode nog niet voorbij was
  • Marjolein valt af, want aan haar Twittergedrag (tijdstip van Twitteren) is te zien dat ze vroegtijdig weer in Nederland was
  • Taeke valt af, want hij was ook eerder in Nederland dan de meeste andere deelnemers, zo is te lezen in een verslag van een goed doel waar hij zich voor inzette
  • Cécile lijkt vroegtijdig af te vallen, omdat zij halverwege de opnameperiode veel actiever en pro-actief op social media berichten reageerde
  • Van Annemieke is geen spoor te vinden, al is het wel opvallend dat drie anderen haar niet volgen op Twitter. Dit was andere jaren een signaal dat zij niet tot de finalisten zal behoren.
  • Van Rop, Klaas, Tim en Remy heb ik niets opvallends kunnen vinden. Rop heeft geen social media en was niet in het nieuws, Klaas en Tim tonen aan dat het wel degelijk mogelijk is om op social media actief te blijven zonder sporen achter te laten. Remy is niet erg actief op social media en liet geen sporen achter.

Al met al zou ik dit invullen in mijn WIDM-pool. De afgelopen maanden ben ik regelmatig mensen tegengekomen die een etentje hebben gewonnen met de voorspelling van vorig jaar, dus doe er je voordeel mee. Maar helaas: garantie tot de voordeur. Wanneer de opnameperiode plots korter was dan gebruikelijk kunnen een aantal theorieën de prullenbak in. Maar gelet op de eerdere analyses ben ik er vrij zeker van. De komende periode gaan we erachter komen of deze analyse klopte. Misschien is niets wel wat het lijkt?

RTL Boulevard besteedde op 28 december aandacht aan deze analyse, een spoilervrije versie in de uitzending:

Schermafbeelding 2015-12-31 om 13.01.03

De online versie mét spoilers is hier te bekijken.

Op woensdagmorgen 30 december was ik te horen op Radio 1 over de analyse bij WNL “Nog steeds wakker”. Luister het fragment hier terug.

Donderdag 31 december besteedde Volkskrant aandacht aan het blog in de krant. Het artikel waarin ook deelnemers aan het woord komen is hier online terug te lezen.

Waarom maakt Buzzcapture een social media analyse?

Net als vorig jaar is het goed even uit te leggen waarom we deze analyse maken. Op het moment dat je dit leest heb je er zelf voor gekozen om door te lezen, ondanks dat ik je heb gewaarschuwd voor spoilers. Eerdere jaren kregen we veel positieve reacties op de analyse en het laat precies zien hoe je met een juiste analyse Buzzcapture kunt gebruiken. Dit jaar is Buzzcapture gekozen in de top-10 van internationale monitoringtools en graag leggen we uit hoe de tool werkt.

Helaas waren er ook een handvol mensen die vonden dat ik het spel verpest. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Waarom doe ik het dan toch? Omdat er (serieus) tientallen blogs geschreven worden over de zoektocht naar De Mol en het zo’n grote productie is, vind ik het als Social Media Analist van Buzzcapture leuk om mee te zoeken naar de Mol. Terwijl het blijkbaar zoveel mensen bezig houdt, lukte het me vorig jaar in een paar uurtjes de eerste afvaller goed te voorspellen. Dit terwijl de deelnemers 250.000 EUR boete krijgen als ze iets over het spelverloop uitlekken. Door er duidelijk bij te vermelden dat je niet verder moet lezen als je dit soort aanwijzingen niet wilt weten, waarschuw ik je genoeg.

De rol van mediamonitoring wordt blijkbaar onderschat en het lijkt me goed dat de producenten van een dergelijk groot programma rekening houden met de gevolgen van social media gedrag. Toen het programma jaren geleden startte bestond social media nog niet. Het is natuurlijk extreem lastig om alles geheim te houden, maar door een goede training vooraf en goede social media monitoring achteraf, kun je veel ellende voorkomen. Dit jaar lijkt de training goed geweest te zijn, maar lijken de online sporen via monitoring toch wat afvallers aan te tonen.

Het lijkt mij te gek als Social Media Analisten ingezet gaan worden door omroepen om speurwerk te doen. Er zijn namelijk veel social media trainers, maar het echte veldwerk wordt (vaak) door analisten gedaan en dat hoop ik met deze analyses aan te tonen. Ik hoop natuurlijk van harte dat ik een flink aantal juiste conclusies trek.

Wij zullen nieuwe ontdekkingen op onze social media kanalen plaatsen. Hier plaatsen we ook andere social media analyses. Blijf Buzzcapture volgen op social media om als eerste op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen: Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn

 

Uiteraard wens ik je het allerbeste voor 2016 en heb je een vraag of opmerking over deze analyse of wil je me laten weten dat het bewijs veel te dun is? Laat het me vooral weten via Twitter.

Jaap van Zessen | @jaapvanzessen