31 december 2012

Social Media Jaaroverzicht 2012

Het jaar 2012 is bijna voorbij. Voor Marketingfacts blikte ik terug op dit jaar waarin veel hoogte- en dieptepunten zijn gedeeld via social media. Trending topics wisselden snel: Elfstedenkoorts, sportzomer, verkiezingen, Project X en Serious Request. Dankzij de nieuwe ‘Timeline’ van Buzzcapture beleef je de hoogte- en dieptepunten van 2012 door een social media-bril. Ik had het genoegen dit jaaroverzicht samen te stellen en te visualiseren:

image

Als we kijken naar de trending topics van 1 januari 2012 blijkt iedere nieuwjaarsdag dezelfde hoogtepunten te kennen. #HappyNewYear, #Nieuwjaarsduik, #Nieuwjaarsconcert en #Schansspringen waren trending topic in Nederland. De 365 dagen daarna onderscheidde 2012 zich van andere jaren. Beleef het jaar nog een keer door de social media bril in de nieuwe vorm van onze rapportage: Timeline.

Terwijl je (zoals ieder jaar) met een oliebol naar de Top 2000 zit te luisteren, heb je misschien nog wel een leuke toevoeging voor dit overzicht. Het voordeel is dat het een interactief jaaroverzicht is en we nog enkele hoogte- of dieptepunten kunnen toevoegen. Laat daarom vooral weten wat je nog toegevoegd zou willen zien.

Wat de hoogtepunten van 2013 gaan worden is lastig te voorspellen. Wordt het de Elfstedentocht, de kroning van Willem-Alexander of een Tourzege van Robert Gesink? Volgend jaar om deze tijd lees je het hier!