WIDM Social Media Analyse 2017

Voor de vierde keer maakte ik een social media analyse van de deelnemers van Wie is de Mol? Ieder jaar verwacht ik dat het niet meer mogelijk zal zijn iets te vinden, maar ook dit jaar gingen deelnemers in de fout.

Afvallers Wie is de Mol in het AD

Na mijn move van Buzzcapture naar het AD heb ik afgesproken de analyse te blijven maken en dat AD de primeur krijgt met Buzzcapture data.

Donderdag 5 januari verscheen een klein artikel in de krant en de volledige speurtocht stond online.

Hier mijn bevindingen van deze jaargang.. let wel op! Spoiler alert! 

 

Deelnemers ‘Wie is de Mol?’ opnieuw fout in met social media

Voor het vierde jaar op rij blijkt het mogelijk via social media te achterhalen welke deelnemers af gaan vallen bij het populaire tv-programma ‘Wie is de Mol?’. Uit een exclusieve social media analyse van het AD blijkt dat deelnemers tijdens de opnameperiode vroegtijdig terug waren in Nederland. Deelnemers tekenen een contract met geheimhoudingsverklaring en een boeteclausule van 250.000 euro, maar ook dit jaar lijken er geen duidelijke afspraken over het social mediagebruik te zijn geweest.

Deelnemers moeten maanden zwijgen

Hoewel de populaire afvalrace met bekende Nederlanders in januari wordt uitgezonden op tv, zijn de opnamen al maanden eerder geweest. Om te voorkomen dat de uitslag van het enorm populaire programma uitlekt, tekenen deelnemers aan het programma een contract met geheimhoudingsverklaring en een boete voor 250.000 euro als zij het spelverloop lekken. Hoewel geen enkele deelnemer iets in de pers heeft gezegd, is het op social media met terugwerkende kracht te zien als een deelnemer eerder terug was in Nederland. De opnameperiode is altijd bijna 4 weken en de drie finalisten blijven de volledige periode in het buitenland.

Als je alle berichten op Facebook, Instagram en Twitter van en over de deelnemers terug wilt zoeken is dat monnikenwerk. Dankzij zogenaamde social mediamonitoringtools is dit een fluitje van een cent. Het Nederlandse Buzzcapture liet de afgelopen drie jaar zien dat het eenvoudig is om te zoeken naar alle socialmediaberichten en vervolgens te zien wie er eerder terug waren in Nederland. Het AD zocht in de tool om te achterhalen wanneer de opnamen van dit seizoen hebben plaatsgevonden:

Hierboven zie je het aantal berichten dat de deelnemers van WIDM zelf op social media hebben geplaatst in 2016. Zoals je ziet is er in week 20 een enorme dip te zien. Als je inzoomt is te zien dat 7 van de 10 deelnemers tussen 14 mei en 7 juni geen berichten hebben geplaatst. Dit is de periode dat de opnamen in Amerika hebben plaatsgevonden en zoals ieder jaar duren deze drieënhalve week.

Als de opnameperiode is achterhaalt is te onderzoeken of op basis hiervan is te zien welke deelnemers voor 7 juni weer in Nederland waren en wie juist niet. Voor de vierde keer op rij is het AD-social media media analist Jaap van Zessen met behulp van Buzzcapture data gelukt om het spelverloop te voorspellen. Als je het leuk vindt om te lezen hoe dit gedaan is lees dan verder, wil je het spel gewoon op TV volgen en vind je het niet leuk te weten wie af gaat vallen: stop dan met lezen!

SPOILER ALERT!Het doel is niet om het spelplezier te verpesten, maar om aan te tonen dat de enorme productie die ‘Wie is de Mol?’ is er veel aan doet om de uitslag geheim te houden, maar ook dit jaar geen goede social media instructies lijkt te hebben gegeven aan de deelnemers.

Zelf actief blijven in buitenland

Kandidaten van ‘Wie is de Mol?’ kunnen in de vrije uren gebruik mogen maken van hun smartphone en social media in het buitenland. Hierdoor kunnen deelnemers er voor kiezen om gewoon zelf op social media actief te blijven. Toch zijn hier wel risico’s aan verbonden. Vorig jaar twitterde Marjolein Keuning bijvoorbeeld door, maar was aan het tijdsverschil te zien dat ze een bepaalde periode alleen in de Nederlandse nacht twitterde en na een aantal weken niet meer. Toch is het hierdoor moeilijker om met zekerheid te zeggen of iemand afvalt, dan dat iemand op een onbewoond eiland zonder smartphone zit, zoals bij het tv-programma Expeditie Robinson het geval is.

Berichten na afloop weer verwijderd

Zoals gezegd waren drie deelnemers tijdens de opnameperiode actief op social media. In de grafiek van Buzzcapture is te zien dat Roos Schlikker 20 tweets heeft geplaatst. Nadat ze een aantal berichten heeft geretweet (wat ook iemand in Nederland voor haar kan doen), is te zien dat ze vanaf 2 juni weer reacties geeft aan mensen via Twitter en op 5 juni een compliment over haar column in Parool deelt met iedereen. Alle 20 tweets blijken echter weer verwijderd van haar account. Als je nu zoekt is geen tweet meer te vinden tussen 14 mei en 7 juni. Waarschijnlijk hebben alle deelnemers na afloop van de opnamen instructies gekregen om alle berichten op social media te verwijderen. De makers van het programma hadden dit beter vooraf aan de opnamen kunnen doorgeven, want monitoringtools slaan alle berichten die openbaar op social media worden geplaatst op en maken deze doorzoekbaar. Ondanks dat dankzij dit trucje bij de vorige drie edities afvallers werden opgespoord lijken de programmamakers dit niet vooraf te hebben gedeeld met de deelnemers. En voor het geval mensen nog twijfel hebben aan het vroegtijdig afvallen van Roos kun je de social media zoekmachine ook gebruiken om te kijken wat andere mensen over de deelnemers zeggen in de opnameperiode:

Zo is terug te lezen dat Roos op 3 juni aanwezig was bij de ‘Klap op de maand’ in de Kleine Komedie. De tweet van de Kleine Komedie hierover is inmiddels ook verwijderd, maar zoals je hierboven kunt zien zijn er ook bezoekers geweest die er een foto van hebben gemaakt. ‘Wie is de Mol?‘ heeft deelnemers blijkbaar niet verboden in de opnameperiode publieke optredens te doen. Hierdoor weten we dat Roos vroegtijdig af zal vallen en sowieso voor de finale is uitgeschakeld.

Verwijderde foto’s op Instagram

De tweede deelnemer die ervoor koos actief te blijven op social media is actrice Sigrid ten Napel. Zij koos ervoor om tijdens de opnamen iedere 2 dagen een oude foto te (laten) plaatsen op haar Instagram. Een goede manier als je fans betrokken wilt houden en simpel vooraf voor te bereiden door foto’s klaar te zetten waarop niet te zien is wanneer deze gemaakt zijn. Een tactiek die Robinson-deelnemer Tim Douwsma ook toepaste. Hij maakte echter de fout om na een aantal weken een foto te plaatsen waarop hij voor een tv ging zitten waarop te zien was dat de foto op die dag genomen moest zijn. Het blijkt niet eenvoudig voor BN’ers om dit trucje toe te passen. Op de Instagram van Sigrid zijn de tijdloze foto’s nog gewoon te zien. In de data is te zien dat Sigrid vanaf 25 mei nog een aantal foto’s plaatste die inmiddels zijn weggehaald. Wat er op de foto stond is niet meer te achterhalen. Meerdere foto’s zijn weggehaald en ook is makkelijk te achterhalen op welke foto’s van anderen Sigrid reageerde. Zo is te zien dat Sigrid op drie verschillende foto’s heeft gereageerd en ze ook telkens als eerste was om op de foto te reageren. Als je de hele dag onderweg bent voor opdrachten van WIDM heb je geen tijd om snel op alle nieuwe foto’s van vrienden te reageren. En mochten we nog steeds twijfelen of Sigrid inderdaad vroegtijdig afvalt is ook deze foto op Instagram (die nog wel op haar tijdlijn staat) een interessante:

Bovenstaande foto is op 9 juni gemaakt, toen de finalisten net twee dagen terug waren. Sigrid poseert voor een puzzel waar aan ze zegt vier weken gewerkt te hebben. Wat doe je als je gepland had weken weg te zijn met WIDM, maar eerder terug bent gekomen en dus niets op de planning had staan?

Wat valt verder op?

Lees voor de overige bevindingen op de site van het AD! (klik hier)

De komende maanden zal blijken of de analyse klopt. Ben je benieuwd of de komende weken nog extra hints opduiken? Volg AD’s social media analist Jaap van Zessen en blijf op de hoogte.

 

 

 

Deel dit artikel

About Jaap
Social Media analist bij het Algemeen Dagblad (AD.nl) met passie voor dataonderzoek. Werkte voor veel bedrijven als dataonderzoeker bij Buzzcapture en Social Embassy. Gastspreker en trainer op gebied van social media analyses.

2 Comments on WIDM Social Media Analyse 2017

  1. Ik heb het vorig jaar ook al gevraagd, maar ik ga t toch nogmaals doen: Wie zou jij dit jaar als de Mol tippen?

  2. Prachtige analyse. Lees hem alle jaren.
    Je merkt wel dat ze steeds slimmer worden. Vincent, Sigrid en Roos goed geïdentificeerd als afvallers.
    Alleen je hypotheses bij Jochem en Jeroen houden geen stand.

    Volgend jaar weer graag!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*