28 januari 2021

De beste voorbeelden van app gamification

Als middel wordt gamification steeds vaker gebruikt. Het is vooral een marketing tool die door sommigen slim wordt benut om een boodschap over te brengen. Maar tegelijkertijd is het ook een vrij breed begrip. Lang niet iedereen weet exact wat het betekent, al gaan we daar vandaag vast verandering in brengen. Als er een ding namelijk vaststaat is het dat gamification steeds meer in opkomst is.

Daarbij valt vooral op dat het op onder andere social media nog niet al te veel gebruikt wordt. Het lijkt haast niet anders te kunnen dan dat hier in de toekomst verandering in gaat komen. Een belangrijke reden dat het nu nog niet optimaal kan worden benut ligt ook vooral aan de meeste van deze kanalen zelf. Er gelden vaak nog bepaalde beperkingen. Toch wil dit niet zeggen dat het helemaal niet gebruikt kan worden. Maar wat is gamification precies en hoe wordt het toegepast in apps? We zochten het voor je uit.

Wat is gamification precies?

De definitie van gamification is vrij simpel en doeltreffend uit te leggen. Het draait er namelijk allemaal om spelelementen toe te voegen, bijvoorbeeld in marketing, een applicatie of op een andere manier die je nodig acht om je publiek te kunnen bereiken. Het doel hiervan is om meer mensen te bereiken en deze gelijk een groter gevoel van betrokkenheid te kunnen geven. Het is al vaker gebleken dat dit hiervoor een prima oplossing is. DIt verklaard deels dat heel steeds vaker gebruik wordt.

Het is enigszins te vergelijken met hoe een online casino te werk gaat. Hier biedt men vaak spelers de kans om eerst gratis te spelen of voor een mooie bonus. Op deze manier leer men al spelend het product of de dienst kennen. Bovendien is de kans groot dat een bezoeker er plezier in heeft en dus vaker terug zal komen om hetzelfde te doen. In dat opzicht is gamification een geniale manier om bepaalde dingen te kunnen bevorderen, waarvan blijkt dat deze keer op keer goed werkt.

Manieren waarop gamification wordt gebruikt

De gedachte die echter het gebruik van gamification zit heeft vooral te maken met gedragspsychologie. In dit wereldje is allang bekend dat spel veel invloed kan uitoefenen op het gedrag van iemand. Vaak worden spellen of elementen daarvan daarom gecombineerd met iets anders, namelijk het geven van beloning. Juiste deze combinatie blijkt in dit opzicht goud waard. Daarbij wordt er meestal gebruik gemaakt van bepaalde levels of niveaus. Hierdoor worden mensen niet alleen beloond, maar krijgen ze ook een steeds hogere status. En beiden zaken blijken enorm te stimuleren. Kortom, mensen willen steeds meer.

Hiermee kan het gedrag dus worden beïnvloed en zelf worden veranderd. Er zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij gamification succesvol wordt toegepast. Veel bedrijven gebruiken het om nieuwe medewerkers wegwijs te maken. Dit scheelt tijd en het geeft de mogelijkheid om het proces veel persoonlijker te maken. Voor het selecteren van kandidaten is het inmiddels ook een populair middel. Met gamification kunnen bedrijven zien hoe creatief mensen zijn en hoe goed ze zijn in problemen oplossen.

App gamification

Er zijn talloze voorbeelden van apps die gebaseerd zijn op gamification. Onder andere in de volgende voorbeelden zie je dit terug:

DriveWell

De app DriveWell is ontwikkeld om het rijgedrag van mensen te verbeteren. Na iedere rit in de auto krijgt iemand een score te zien aan de hand van het rijgedrag. Inmiddels zijn er verschillende verzekeraars in Nederland met soortgelijke apps, waarbij het zelfs mogelijk is om aan de hand van de gegevens die worden verzameld korting te krijgen.

Forest

Voor iedereen die wat minder tijd met zijn of haar telefoon wil doorbrengen is de app Forest een ideale oplossing. Deze stimuleert mensen om minstens 30 minuten per dag de smartphone niet te gebruiken, waar vervolgens weer bepaalde beloningen aan verbonden zijn.

Duolingo

Duolingo is de perfecte manier om spelenderwijs een nieuwe taal te leren. Met behulp van allerlei spelletjes kun je een vreemde taal leren. Daarbij krijg je wanneer je het goed doet beloningen in de vorm van awards en badges.

NikeFuel

Met NikeFuel heeft sportkledinggigant Nike een unieke applicatie ontwikkeld. Deze stimuleert mensen om meer te bewegen, door het tegen elkaar op te nemen. Des te meer activiteit je levert, des te meer punten je zult krijgen. Daarmee is het een uitstekend voorbeeld van hoe goed app gamification kan werken en een positieve invloed kan hebben.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met NetVikings