3 maart 2025

Vier voorspellingen van marketing trends die dit jaar belangrijk worden

-Advertorial- 

Als marketeer wil je altijd op de hoogte blijven van de laatste marketingtrends van dit jaar. Op deze manier weet je welke onderdelen je aandacht verdienen en welke trends de beste kansen opleveren. Om deze reden doe je er goed aan de trends van het afgelopen jaar te analyseren. Daardoor weet je ongeveer wat de trends voor het komende jaar zullen worden. Door op de hoogte te zijn van de laatste marketingtrends, kun je dit in je voordeel gebruiken en de concurrentie een stap voor zijn.

De belangrijkste marketingtrends van dit jaar

Het toverwoord van afgelopen jaar was kunstmatige intelligentie en ook in het komende jaar zal dit aan de orde blijven. Steeds meer zaken worden geautomatiseerd en de mens is steeds minder nodig. Daarnaast is er slecht nieuws voor bedrijven die vooral offline zaken doen: het consumentengedrag verschuift steeds meer van offline naar online. De fysieke winkel wordt steeds meer overgeslagen en consumenten bestellen steeds meer op het internet. Wil je meer engagement op je social mediakanalen, dan wordt het tijd om video’s te maken. Ten slotte hebben consumenten ook meer behoefte aan ‘conversational commerce’.

Automatisering, AI en machine learning

Veel ‘dom werk’ zoals kopiëren en plakken hebben we inmiddels overgelaten aan kunstmatige intelligentie. Niet voor niets is de opkomst van artificial intelligence regelmatig in de media. De komende jaren al dat zeker niet anders zijn. Er komt een einde aan een wereld waarin programmeurs computers vertellen wat ze moeten doen. Programmeurs zullen de computers steeds meer trainen en kunstmatige intelligentie kan zelf zijn besluiten nemen.

Door het gebruik van AI als automatisering, kunnen simpele taken door de computer worden overgenomen. Bovendien biedt machine learning kansen. Zo is het mogelijk om deze vorm van marketing onder meer in te zetten in een webshop. Op basis van eerdere aankopen, kun je voorspellen welke producten of diensten nog meer goed bij de consument zullen passen. Zo maak je een extra sale, zonder er zelf veel moeite voor te doen.

Verschuiving consumentengedrag van offline naar online

We zien het in de winkelstraten: veel fysieke winkels gaan failliet. Onder meer de BCC en de Blokker waren er een goed voorbeeld van. Dat is niet zonder reden, want steeds meer Nederlandse consumenten doen hun aankopen op afstand. Met een enorm online aanbod kom je als consument niets meer tekort. De verzendkosten zijn de afgelopen jaren ook steeds lager geworden, omdat grotere webwinkels een lagere prijs kunnen bedingen.

En dat betekent dat voor de consument al het gemak in een schermpje te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan een bezoekje aan het casino. Het bezoeken van een gokpaleis is natuurlijk een ervaring an sich, maar door de opkomst van live casino’s niet per se meer nodig. Zo zijn er steeds meer Nederlanders die online gokken in een casino zonder limiet. Daarbij ben je niet meer afhankelijk van het spelaanbod van de fysieke casino’s en heb je als consument dus meer te kiezen. Met name die keuzevrijheid is voor veel consumenten een reden om meer diensten af te nemen via het internet. Hetzelfde geldt voor het kopen van producten.

Video zal belangrijker worden

Voor wie een hekel heeft aan video’s maken, hebben we slecht nieuws. Het gebruik van video op social mediakanalen zal steeds belangrijker worden. Consumenten kijken steeds minder naar lineaire televisie, maar de tijd die men aan online video’s kijken besteedt, die blijft maar toenemen. Die groei wordt onder meer gestuwd door diensten als TikTok. En ook voor content creatie is er weer een grote rol voor kunstmatige intelligentie weggelegd. Er zijn zoveel videotools met AI-mogelijkheden beschikbaar, dat je zelfs zonder al te veel talent een mooie video in elkaar kan zetten.

Je kunt de video zelf volledig genereren aan de hand van kunstmatige intelligentie, door tekstuele input in te geven. Zo kan een groot deel van de video automatisch worden gegenereerd en hoef je zelf de camera niet meer in de hand te nemen. Probeer eens om een short-form video voor op TikTok of Instagram te maken. Die video’s duren vaak niet langer dan 60 seconden, zijn verticaal gefilmd en maken gebruik van bekende liedjes. Op deze manier kun je vrij eenvoudig een nieuw product of dienst aan de man brengen.

Het belang van conversational commerce

De afgelopen jaren is de manier van communiceren flink veranderd. Daarmee is de tijd van een telefoongesprek voeren wel voorbij. Daarom doe je er als bedrijf goed aan om nog eens je communicatiekanalen tegen het licht te houden. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent via een Instagram DM of open een supportlijn op WhatsApp. Consumenten willen gemakkelijker contact op kunnen nemen en ook snel een goed antwoord ontvangen. Het is een van de redenen waarom steeds meer bedrijven chatbots inzetten. Ook hier is weer een rol weggelegd voor kunstmatige intelligentie.

Mensen zijn steeds minder gewend om te bellen, maar schrijven hun vraag liever op. Een van de redenen waarom conversational commerce zo belangrijk is geworden.

 

-Advertorial-