Veel mensen op de redactie hebben wel van ‘user generated content’ gehoord: lezers betrekken bij verhalen. In de praktijk gebeurt het nog niet heel vaak.
User generated content over 1 april grappen
Omdat het gisteren 1 april was, moest ik wel denken aan een geslaagde oproep die we vorig jaar bij AD.nl hadden. Allereerst is 1 april geen controversieel onderwerp, dat maakt het fijn en zorgt er ook voor dat er geen nare reacties binnen komen op de vraag ‘Wat is de beste 1 april grap ooit?’ Door een nieuwshaakje te pakken bij de oproep kregen we veel meer reacties binnen dan normaal. Eerder werd op de site het aanspoelen van een beeld van Paaseiland de beste grap ooit genoemd. Dit was vorig jaar 60 jaar geleden, daarmee was het een mooi nieuwshaakje dat we konden gebruiken. Daar koppelden we direct een vraag aan en daarop reageerden 137 mensen met hun beste grap.
Door dit artikel een paar dagen van tevoren te plaatsen, kreeg de redacteur voor de krant ook veel leuke inspiratie binnen om op 1 april daar een goede samenvatting van te plaatsen online en in de krant. Je benut zo ook de kennis van je publiek en het lezen van de reacties stemde gewoon vrolijk.
Gratis nieuwsbrief
Dit artikel verscheen in mijn nieuwsbrief #10. Wil je deze ook gratis ontvangen met meer tips over dit soort artikelen? Schrijf je gratis in en ontvang deze iedere zondagochtend op je deurmat.