2 oktober 2024

4 tips voor een betere podcast van voormalig Spotify podcast manager Steven Kok

Steven Kok was tot recent podcast manager bij Spotify in Nederland. Hij is sinds deze zomer begonnen als zelfstandig content- en podcaststrateeg. Hij weet dus als geen ander wat een podcast nodig heeft om te kunnen opvallen in de hitlijsten. Voor deze nieuwsbrief vroeg ik Steven of hij tips wilde geven hoe je een betere podcast kunt maken.

‘Het lukt lang niet elke podcast om de beoogde doelgroep te vinden of om de luisteraarsaantallen te realiseren waar de makers op hopen. Daarom heb ik hier vier essentiële tips op een rijtje gezet voor podcasts in 2024.’

Tip 1:  Trek je luisteraars aan

Eerste indrukken zijn cruciaal, zeker in een medium waar het onderscheid tussen kaf en koren niet altijd duidelijk is. Zorg dat je artwork, podcast-titel en afleveringstitels kraakhelder zijn. Wanneer een potentiële luisteraar door een podcast-app scrollt, moet jouw podcast tussen vergelijkbare shows direct de aandacht trekken en duidelijk maken waar de show over gaat.

Tip 2: Maak podcasts het startpunt van een brede contentstrategie

Gebruik de inhoud van je podcast als basis voor artikelen, nieuwsbrieven, video’s en social media posts. Een goed interview kan de inspiratie zijn voor meerdere artikelen, die allemaal weer naar de podcast verwijzen. Zo creëer je een samenhangend en boeiend mediaverhaal rond je onderwerpen en bereik je je doelgroep via verschillende kanalen.

Tip 3: Ga voor videopodcasts

Mede dankzij Gen-Z en de advertentiestrategieën van YouTube en Spotify zijn podcasts steeds vaker ook als video te bekijken. De jongere generatie verwacht content in zowel audio- als videoformaat. Binnenkort zullen de meeste chatcasts dan ook videopodcasts zijn. Maak je content toekomstbestendig door je podcast ook op video vast te leggen. Videopodcasts bieden bovendien de mogelijkheid om fragmenten te delen, je bereik te vergroten en multi-platform te distribueren.

Tip 4: Analyseer je data grondig

Begrip van je podcast-analytics is essentieel, vooral voor merken die meerdere podcasts produceren. Deze informatie helpt je te begrijpen hoe je podcast wordt geconsumeerd en waar verbeteringen mogelijk zijn. Beperk je niet tot de standaard analytics van je hosting partij of Spotify, maar duik zelf in de cijfers. Onderzoek bijvoorbeeld welke onderwerpen goed presteren, hoe je podcast-publiek verschilt van je social media volgers, en hoe je doelgroep zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Deze inzichten kunnen doorslaggevend zijn voor het succes van je podcast. Meer tips deelt Steven via zijn LinkedIn-pagina.

Deze tips verschenen als eerste in mijn gratis nieuwsbrief, wil je deze ook iedere zondagochtend ontvangen? Schrijf je hier in!