Zaterdag publiceerde Newcom weer hun jaarlijks onderzoek naar het social media gebruik in Nederland. Danny Oosterveer vat dit altijd mooi samen op Marketingfacts en sinds een paar jaar brengt AD.nl dit onderzoek ook uitgebreid. Ieder jaar update ik bovenstaande grafiek en natuurlijk valt Hyves op. Tot 2009 was de dansende banaan de grootste van Nederland en iedereen boven de 30 heeft flink wat krabbels gezet.
Jaarlijks update ik de bovenstaande grafiek met cijfers die sinds 2005 gepubliceerd worden. Hieronder de interactieve versie:
Dit jaar zijn de opvallendste veranderingen:
- Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers. TikTok en Instagram groeien sterk.
- Het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat stijgt fors. BeReal nestelt zich in de top 10.
- Krimpende platforms scoren vaak een negatieve NPS en leveren te weinig op. Vooral jongere gebruikers bewegen zich naar ‘leukere platforms’.
- Onder tieners verliest Instagram terrein. Het momentum onder jongeren ligt bij TikTok, Snapchat en BeReal.
- Social media worden wederom meer gebruikt dan vorig jaar, vooral door 40-plussers.
Meer van dit soort nieuws? Abonneer je op mijn wekelijkse nieuwsbrief.
Wil je meer bereik opbouwen op je social platformen of wil je social inzetten om verkeer naar je site te trekken? Ik drink graag eens koffie als freelancer: jaapvanzessen [at] gmail.com