8 oktober 2024

Beter een groot YouTube-kanaal of meerdere kleinere kanalen?

Dit najaar dompel ik mezelf onder in strategieën op YouTube en wat mij opvalt is dat iedere expert begint met de tip: Kies je niche! Voor organisaties met een specifieke doelgroep is dat een goede tip, alleen wat moet je dan doen als je allerlei type nieuws brengt op YouTube? Moet je dan voor ieder soort nieuws over een bepaalde plaats of onderwerp een apart kanaal maken? Dit werkte in 2016 goed voor Facebook, maar is dat wel slim om nu op YouTube te doen? Daarom vroeg ik twee experts uit het vak hoe zij naar dit vraagstuk kijken.

Mio Blankesteijn (team5pm)

Mio Blankesteijn is Client Service Director bij YouTube-bureau team5pm:

‘_Er zijn inmiddels zoveel kanalen en video’s op YouTube te vinden dat een bekende Engelse uitspraak is: ‘YouTube is the best place to hide your video.’ En dat klopt, want het wordt steeds moeilijker om met jouw content op te vallen tussen al die andere video’s met miljoenen views van grote bestaande kanalen. Een van de beste manieren om toch jouw plek op het platform te claimen, is door een niche te kiezen waarin nog niet veel (goede) content wordt gemaakt.

Voor nieuws is dit inderdaad lastiger, hoewel het toch op grote schaal gebeurt. Zo zijn er bijvoorbeeld kanalen die specifiek inzoomen op bepaalde nieuwscategorieën of zich volledig focussen op een specifieke doelgroep. Maar uiteraard zijn er ook nieuwskanalen die breder georiënteerd zijn, veel verschillende categorieën behandelen en zich richten op een brede doelgroep.

In zo’n geval is het zeer belangrijk om aan de kijkers en abonnees op voorhand duidelijk te maken wat voor soort nieuwsvideo ze gaan bekijken. Gaat deze video over economisch nieuws, politiek, of juist over natuur en klimaat? Een goede manier om deze content te scheiden is door gebruik te maken van playlists. Dit helpt om overzicht te creëren op het kanaal en maakt het voor de kijker gemakkelijker de juiste video’s te vinden. Maar alleen playlists zijn niet genoeg. Zorg er ook voor dat je het type content duidelijk communiceert in de titel en thumbnail. Gebruik bijvoorbeeld per type nieuws een andere kleur of vormgeving, zodat in één oogopslag duidelijk is waar de video over gaat. Een goed voorbeeld hiervan is het_ kanaal van De Telegraaf, dat wij vanuit team5pm een aantal jaren geleden hebben geholpen deze veranderingen door te voeren.

Is het dan slim om alles op één kanaal te houden? In de meeste gevallen is het antwoord hierop ja. Door al je content op één kanaal te bundelen, realiseer je namelijk de meeste groei en bouw je aan een sterke kanaalautoriteit. Daarnaast wordt het algoritme van YouTube steeds slimmer en kan het op basis van de videobeschrijving, de keywords en de video zelf vaak heel goed inschatten aan welke kijkers ze die specifieke video moeten aanbevelen. Alleen als je al een groot kanaal hebt en zeker weet dat je genoeg content kunt maken om meerdere kanalen regelmatig van nieuwe video’s te voorzien, zou ik overwegen om een extra kanaal te starten. Doordat je dan al een groot hoofdkanaal hebt, is het ook makkelijker om kijkers vanuit daar door te sturen naar het nieuwe kanaal en deze zo sneller te laten groeien.’

Tjitze Zijlstra (AVROTROS)

Tjitze werkt bij AVROTROS, is ook freelancer en heeft een leuke nieuwsbrief waarin het vaak over YouTube gaat. Hij zegt het volgende over de kanalen:

‘Als je kanaal-belofte onduidelijk is, is wegklikken op een platform met zoveel aanbod heel logisch. Voor een nieuwskanaal is het vaak lastig om niche te gaan, maar dat betekent niet dat je voor elk thema een los kanaal moet maken. Het YouTube-algoritme categoriseert namelijk op video-niveau en niet op kanaalniveau. Hierdoor kun je prima verschillende series of onderwerpen op hetzelfde kanaal aanbieden. Je kunt het algoritme en de kijker overigens helpen om zelf video’s te bundelen in playlists. Verplaats je daarbij wel in de doelgroep.

Ik zou pas een extra kanaal starten als een bepaalde serie of onderwerp echt overheersend wordt op het kanaal. Daarbij is het belangrijk dat de serie bekend genoeg is, en dat je het liefst het hele jaar rond content op het nieuwe kanaal kan plaatsen. Je begint namelijk op nul abonnees en dan is het essentieel om consistent content te plaatsen. Zet daarbij ook vooral Shorts in, want dit blijft een van de succesvolste tools om snel te groeien in abonnee-aantal.

Aantal video’s per dag of week

In principe maakt het niet uit hoeveel video’s je per dag plaatst, want het algoritme zorgt ervoor dat de kijker ze nooit allemaal tegelijkertijd voorgeschoteld krijgt (tenzij iemand het belletje aan heeft staan). Met het oog op verwachtingsmanagement zou ik wel proberen om consistent te uploaden en daarbij ongeveer evenveel video’s te uploaden. Dus kies een aantal dat voor jouw merk haalbaar is en vol te houden is. Richt je daarbij vooral op kwaliteit en niet op kwantiteit.

Sommige televisie-media zijn afhankelijk van het aantal uitzendingen in een televisieseizoen. Vooral als je kanaal nog niet zo groot is, probeer dan ‘buiten het seizoen’ ook consistent content te uploaden, ook al is het maar één video per week.

Voorbeelden van media

‘Het consumentenprogramma Radar (AVROTROS) waar ik voor werk is al jarenlang actief op YouTube, maar eigenlijk pas in de afgelopen twee jaar echt succesvol. Twee jaar geleden stond het kanaal op 5.000 abonnees, inmiddels groeit het maandelijks flink door waarmee ze op 30.000 abonnees zitten. Ook stonden ze drie keer in YouTube Trending. Sleutel tot het succes hierbij is consistent zijn. Elke vrijdag een video. Zomer of winter, het maakt niet uit. Meer uploaden zou misschien nog slim zijn, al zie ik vooral ook nog kansen op het gebied van Shorts.

Aan het begin van het jaar stond RTV Oost qua abonnees vierde bij de regionale omroepen, inmiddels staat het kanaal op het punt om de tweede omroep te worden. Vooral met Shorts heeft RTV Oost veel succes. De omroep van Overijssel plaatste in 2024 meer Shorts dan reguliere video’s en dat leidt niet alleen tot veel views, maar ook tot abonnees. De best bekeken Shorts gaat over de diefstal van make-up en staat inmiddels op 2,5 miljoen weergaven!’

Het advies is dus in beide gevallen: zet in op één groot kanaal.

Dit artikel verscheen als eerste in mijn wekelijkse gratis nieuwsbrief. Inschrijven doe je hier!