
Vorige maand las je in deze nieuwsbrief wat de grootste Nederlandse nieuwsmerken zijn op LinkedIn.
Hierbij focuste ik op de drie grootste merken, maar daarachter viel ook de naam van de VPRO op. Zij zijn de snelste stijger en ook het eerste niet (van oudsher) print-gedreven merk in de lijst. Ik vroeg chef online Dewi Oudijk naar de groei van de LinkedIn-pagina van de VPRO.
Hoe verklaar je die positie en de sterke groei op LinkedIn het afgelopen jaar?
‘Juist omdat wij ons richten op video is ons bereik en volgersaantal het afgelopen jaar flink gestegen. We stoppen al langere tijd veel aandacht in onze LinkedIn-strategie, die vooral op video is gericht. Het platform past goed bij de verhalen die wij als omroep vertellen, altijd met inhoud en verdieping. Sinds oktober heeft LinkedIn de for you-page geïntroduceerd en toen schoten onze impressies op nieuwe, maar ook oudere video’s, door het dak. Met als piek 34 miljoen impressies in december. Het feit dat wij al die tijd video’s hadden gepost, waar andere merken zich veelal richten op tekst, werd door deze aanpassing in het algoritme beloond. Inmiddels zien we dat de cijfers weer langzaamaan beginnen te zakken, maar nog steeds haalden we vorige maand ruim 7 miljoen impressies.’
Wat is jullie aanpak?
‘We plaatsen twee à drie video’s per dag. Dit zijn voor social gemonteerde fragmenten uit onze televisie-en radioprogramma’s, maar ook bijvoorbeeld explainers die wij als online redactie speciaal voor onze online kanalen maken. We plaatsen veel inhoudelijke content met maatschappelijke thema’s, maar ook persoonlijke verhalen en humor werken voor ons goed op LinkedIn. Het is voor ons ook al lang niet meer zo dat wij ons op dit platform uitsluitend richten op professionals. Wij zien al zeker een jaar een verschuiving van werkgerelateerde content, naar een social media platform zoals Instagram en Facebook, maar waar wel meer ruimte en behoefte is aan inhoud.’
Lees hier alle artikelen over LinkedIn, zoals:
Dit zijn de grootste Nederlandse nieuwsmerken op LinkedIn
Drie Nederlandse nieuwsmedia met een nieuwsbrief op LinkedIn delen hun ervaringen
Tips van LinkedIn-medewerker hoe je je bedrijfspagina kunt laten groeien
Deze artikelen verschenen allemaal voor het eerst in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief. Schrijf je hier gratis in.