Darshan Boerema is onderzoeksjournalist op YouTube en maakt al sinds 2015 video’s. Dit doet hij als hobby naast zijn werk en hij zette dit kanaal onlangs in voor een journalistiek experiment van Omrop Fryslan naar populisme. Best risicovol, omdat hij hiermee ook volgers kwijt had kunnen raken. Ik vind het tof dat Darshan journalistiek bedrijft op YouTube en dit experiment leek me een goede reden hem eens te vragen naar zijn werkwijze.
‘Ik kaart maatschappelijke onderwerpen aan en via een groot item nadat ik veel research heb gedaan. Inmiddels heb ik 20.000 volgers op YouTube opgebouwd met dit werk. Daarnaast werk ik ook als social-redacteur bij de Omroep Fryslan en daar werd de vraag opgeworpen hoe populisme werkt bij onderwerpen die bij jongeren spelen. We wilden een kijken hoe kritisch het denkvermogen is en besloten video’s te maken waarin een hele grote groep als het probleem werd neergezet: de boomers dus.’
‘Om dat te doen moet je dit wel testen op een plek waar veel jongeren zitten en toen kwam mijn YouTube-kanaal in beeld. Ik heb ‘ja’ gezegd omdat dit project heel veel aansluiting heeft met mijn kernwaarden op YouTube: maatschappelijk onderwerpen aankaarten en daar een hele zaak omheen maken. De reacties op mijn nieuwe video’s waren wisselend: sterke voor- en tegenstanders. Maar uiteindelijk reageerde de grote meerderheid niet. Volgens Boerema begint populisme vaak met een verhaal dat mooi lijkt, maar steeds extremer wordt.
Uiteindelijk reageerde 1% op de video’s en is er dus ook een zwijgende meerderheid. Waar haatreacties normaal het ene oor in en het andere oor uit gaan, zat er nu een kern van waaruit. Dus dat was heel pittig. Uiteindelijk moeten de video’s, samen met een boek, meer kennis geven aan de jongeren over de democratie en hun uitdagingen. Het is de bedoeling dat mbo-studenten binnenkort op de zogenaamde Tienskipdagen dieper met elkaar in discussie gaan over al deze onderwerpen. Dat biedt ook de mogelijkheid voor de ‘zwijgende meerderheid’ om zich uit te spreken.’
Wat zijn je drie mooiste projecten tot nu toe?
Ik heb ooit een keer handhavingkleding gekocht. Daarmee kon ik over straat lopen, van die boa handhavers en dat pakte echt enorm goed uit. Daar heb ik voor het eerst ook echt groot het landelijke nieuws mee gehaald en vond ik heel erg vet. Verder heb ik een spoed loodgieter geconfronteerd en heb ik slachtoffers gesproken. Verder heb ik auto die helemaal rijp was voor de sloop door de keuring laten komen en zo APK-fraude aangekaart.
Wat kunnen jonge (of juist oudere) journalisten van jou leren?
‘Ik vind zelf dat ik een onderzoeksjournalist ben, ik heb ook een eigen perskaart ben ook gewoon ingeschreven bij de NVJ. Ik merk toch wel bij de wat conservatieve journalisten dat als je niet schrijft niet voor een vast medium, ze het niet zien als journalistiek. Terwijl de jongere garde dit juist fantastisch noemt, omdat het is zoals ze zelf graag geïnformeerd willen worden. Maar voor jongeren betekent het ook: je hoeft niet bij een medium te zitten of het dagelijkse nieuws te verslaan. Het kan ook gewoon vanuit je huis, met onderwerpen die jij aan wilt kaarten en dat kan ook gewoon via YouTube of TikTok. Ik zou traditionele journalisten willen uitdagen: Kun je het ook in anderhalve minuut op TikTok uitleggen? Maar uiteindelijk moet je doen waar je zelf blij van wordt.’
En dan een niet onbelangrijke vraag: Hoe verdien je geld aan YouTube?
‘Ik werk als social media redacteur bij de Omrop, ik ben nog teamleider bij de Albert Heijn en daarnaast ZZP ik nog her en der. Oftewel, ik verdien zeker niks met YouTube. Het is een te uit de hand gelopen hobby wat dat betreft. Door sponsoren op YouTube speel ik quite. Voor nu is mijn doel ook naamsbekendheid om te bouwen.’
Dit artikel verscheen als eerste in mijn nieuwsbrief. Ook gratis ontvangen? Schrijf je hier gratis in.