10 april 2025

Dieuwke Wynia geeft boost aan Substack én nieuwsbrieven

Substack is ‘hot’ op dit moment. Dit is een platform waar je nieuwsbrieven kunt volgen. Het bestaat al sinds 2017, maar beleeft momenteel een doorbraak. Je kunt je hier eenvoudig op nieuwsbrieven abonneren en andere nieuwsbrieven ontdekken. De hype zit nu zo mee, dat ik behoorlijke FOMO voel omdat ik mijn nieuwsbrief verstuur via Mailchimp, ik ga binnenkort de voor- en nadelen nog eens afwegen en zal deze met jullie delen.

Jarenlang waren social media kanalen en platformen voor nieuwsbrieven gewoon communicatiekanalen waarover niemand zich zorgde maakte. Het was er gewoon en het werkte. Maar sinds Trump aan de macht is, wordt duidelijk dat afhankelijkheid van algoritmes afgebouwd moet worden en dat nieuwsbrieven hier een ideaal middel voor zijn. Toch is een nieuwsbrief maken wel iets meer werk dan af en toe even een bericht Twitteren en daarom is het aanbod nooit heel groot geweest. Maar nu bewegen steeds meer mensen die kant op. Doortje Smithuijzen schreef in haar nieuwsbrief al dat op het Boekenbal iedereen over Substack begon. En nu is er ook een nieuwsbrief waar zoveel nieuws in staat dat ook traditionele media de nieuwswaarde er van zien.

Deze nieuwsbrief heet ‘Je mist meer dan je ziet’ en is van voormalig DWDD-eindredacteur Dieuwke Wynia. Zij speelde ook een hoofdrol in de verhalen die De Volkskrant naar buiten bracht over de angstcultuur bij dat programma. Ruim twee jaar na deze publicatie heeft ze Substack gekozen als platform om haar verhaal te doen. Ze schrijft op haar Substack: ‘Tijdens de 30 jaar dat ik bij de televisie werk, heb ik de extreem mooie en de extreem lelijke kanten van het vak ervaren, als junior redacteur en hoofdredacteur, als maker en mikpunt. Ik bracht nieuws en ik werd het zelf. Er is veel over mij gezegd en geschreven, maar míjn verhaal ontbrak. Daarom publiceer ik het hier. In Je mist meer dan je ziet post ik over mijn ervaringen achter de schermen.’

De showbizz-rubreken staan hier al weken vol mee, advocaten worden ingezet en er wordt verwacht dat er een boek zal komen van al deze blogs. Als Substack een blijvertje is, zal bij haar nieuwsbrief de geschiedenisboeken ingaan als moment dat er voor het eerst in Nederland echt massaal naar Substack zochten. Dagenlang was ‘Dieuwke Wynia’ ook nr 1. meest gezocht in Google Trends in Nederland. Op het moment van schrijven heeft Wynia 1.700 abonnees. Zelf gebruik ik de ‘Twitter-variant’ op Substack genaamd Notes. Mocht je daar zitten, kun je me daar ook volgen via deze pagina.

Lees hier meer verhalen over nieuwsbrieven.

Dit verhaal werd als eerste gepubliceerd in mijn gratis nieuwsbrief. Ook gratis ontvangen? Schrijf je hier in (niet op Substack 🙂 )