Na het succes van Spotify Wrapped (vorig jaar noemde ik het al de beste content marketing ooit) zie je steeds meer merken deze formule kopiëren. Sporters zien hun prestaties via een overzicht op Strava en zelfs de Rabobank geeft een samenvatting van je financiële jaar (zo weet ik nu dat ik 750 euro meer aan boodschappen heb uitgegeven dit jaar). Vorige week schreef ik dat het wachten is tot nieuwsmerken dit gaan doen en toen kreeg ik te horen dat de DPG-merken dit komende week gaan lanceren. Uit een demo is bovenstaand screenshot gemaakt.
Ik vroeg Tom de Graaff (Lead Onboarding & Engagement) wat hij er over kon vertellen
‘Voor de merken AD, BN de Stem, BD, ED, PZC, De Stentor, de Gelderlander, Tubantia, Trouw, Parool, de Volkskrant, Libelle, Flair, Margriet, HLN, de Morgen en Humo gaan we een overzicht aanbieden. De uitdaging met deze campagne was om het in hun eigen huisstijl voor elkaar te krijgen met bij iedere titel ook weer een eigen ervaring eraan toe te voegen.’
Wat gaan jullie doen?
‘Vanuit elke titel willen we het eindejaar samen met de lezer/abonnee feestelijk afsluiten door middel van een gepersonaliseerde tool, dit om ook een overzicht in het gebruik van onze producten te geven. Engagement is een belangrijke KPI voor onze terugkerende lezers, met deze campagne zoeken we interactie en connectie met de lezer. We tonen onze waardering voor hen als trouwe lezer en abonnee.De tool bevat uiteindelijk een wauw-factor waardoor de lezer/abonnee zijn ervaring kan delen.’
Mij viel op dat jullie ook vragen om een verjaardag en postcode tijdens het overzicht, is dat om de database compleet te maken?
‘Ja, een belangrijk onderdeel van onze KPI’s is om de profielen van gebruikers zo compleet mogelijk te hebben. Dit levert voor ons meer waarde op en we kunnen op die manier beter inspelen op de lezers behoeften. Voor personalisatie is het een vereiste om meer en een betere productervaring te kunnen bieden.’
Hoe kunnen gebruikers dit komende week zien?
‘Woensdag is de lancering. Lezers krijgen een mail, we gaan pushen en er zal heel veel zichtbaarheid zijn in de kranten, magazines en op de sites. We verwijzen dan naar een pagina waar ze dit kunnen bekijken.’
Dit artikel las je als eerste in mijn wekelijkse nieuwsbrief. Wil je deze ook gratis ontvangen? Schrijf je hier in!