15 september 2011

Een zomer Social Media Monitor bij Social Embassy

Als Social Media Analist van Social Embassy heb ik een groot deel van de zomer van 2011 doorgebracht als onderzoeker van de Social Media Monitor. Tijdens mijn pre-master en master Communicatiewetenschap wilde ik graag een stage lopen om ervaring op te doen in social media. Zonder die ervaring zou het lastig zijn om een baan te vinden. Toen ik ging zoeken naar een geschikte stage kwam ik bij Social Embassy uit (destijds gevestigd in Hilversum, nu in Amsterdam). Zij presenteren ieder jaar de invloedrijke Social Media Monitor een lijst die ieder jaar belangrijker wordt voor de online marketeer. Na een gesprek met Martin Kloos werd ik aangenomen en ging ik onderzoek doen naar de social media kanalen van de 100 grootste adverteerders van Nederland.

Als social media analist van Social Embassy werkte ik aan de Social Media Monitor 4

Social Media Monitor 4: Merken worden vrienden

Interessante zomer

Martin liet al snel merken dat het onderzoek naar de social media kanalen goed moest gebeuren. Hierbij was het belangrijk dat bedrijven zelf aangaven dat een social media kanaal officieel was, want er waren nogal wat fake accounts in omloop. Ook wilde Martin dit jaar meer cijfers publiceren in het onderzoek, die hij door middel van een online enquete verzamelde. Terwijl Martin natuurlijk zijn normale werkzaamheden als Social Media Strateeg uitvoerde, deed ik het meeste veldwerk en was Frank Snijders mijn klankbord voor allerlei vragen.

Top-100 lijst samenstellen

Van 100 bedrijven beoordeelde ik het Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn en YouTube kanaal op basis van vooraf vastgestelde criteria. Deze rapportage leidde uiteindelijk tot een top-100 van ieder social media kanaal en een totaalscore. Uiteindelijk scoorde Vodafone het best op deze ranking en kregen zij tijdens een event in Trouw Amsterdam een felicitatie van heel social media minded Nederland. Dit blog werd door Jan Willem Alphenaar over het event geschreven voor Marketingfacts.

Kritiek op de lijst

Terwijl ik de hele zomer zo secuur mogelijk onderzoek had gedaan naar alle social media kanalen kwam er kritiek op het feit dat er alleen gekeken was naar de top-100 adverteerders. Als onderzoeker in ’the heat of moment’ was ik toen zeer verbaasd. Achteraf gezien was het logisch commentaar en daarom zal Social Embassy de formule ook iets aanpassen in volgende edities. Los van dit punt werd er positief op het rapport gereageerd. Het was enorm leerzaam om alle social media kanalen voorbij te zien komen. Als je dit 100x per kanaal intensief doet, zie je vanzelf wie het wel en wie het niet goed doen.

Lowlands kaartjes

En doordat ik alle kanalen voorbij zag komen, zag ik ook hoe bedrijven probeerden hun fanbase te vergroten. Met name via prijsvragen was er flink wat te winnen via (met name) Facebook. Zo gaf Douwe Egberts die zomer 6 kaarten weg voor Lowlands voor iemand die op een creatieve manier liet zien waarom hij of zij van Lowlands hield. Uiteindelijk won ik die kaartjes dankzij mijn vriendin. Hier heb ik dit(VOLGT)  blog over geschreven.

Eindresultaat

Naast een groot deel van het onderzoek, werd ik ook betrokken bij de presentatie van het rapport. Zo heb ik artikelen geleverd voor het middengedeelte in het uiteindelijke rapport, dit was een bijdrage over wat er in het afgelopen jaar is gebeurd op gebied van social media. Ook heb ik spreker Ivar Vermeulen aangedragen, die uiteindelijk  heel goed in de smaak viel en heb ik geholpen met het organiseren van het evenement. Een heel leerzame ervaring. Social Embassy is een leuke club onder leiding van Steven Jongeneel. De sfeer was goed en ik heb hier geleerd hoe specialistisch social media is voor grote bedrijven en hoeveel verschillende functies (community manager, strateeg, project manager, accountmanager, ads specialist) je binnen een bureau als Embassy nog kunt hebben. Uiteindelijk had ik twee dagen in de week kunnen gaan werken tijdens mijn master, maar ik wilde mijn diploma halen en wist niet of dit zou lukken als ik twee dagen zou werken. De leerzame tijd en de contacten zal ik zeker meenemen in de toekomst.

Stage

In deze zomer werkte ik voor een stagevergoeding en heb ik gekozen voor werkervaring. Uiteindelijk heb ik vooral dankzij deze ervaring wel een nieuwe baan in social media gekregen. In de huidige tijd is het moeilijk je te onderscheiden van afgestudeerden en ik zou iedereen adviseren om tijdens je studieperiode een dergelijke stage te gaan lopen. Zo wordt je naam uiteindelijk in het rapport genoemd op pagina 59. Geen prominente plek, maar wel een aandenken aan een leuke zomer en een goede binnenkomer als je in deze wereld een baan zoekt: