Google lanceerde deze week een nieuw dashboard dat je op kunt hangen op een redactie.
Want de Google Analytics overzichten zijn handig om te zoeken wat je wilt weten, maar zien er niet lekker uit als je het op een scherm wilt delen om collega’s te laten zien hoe het op de site gaat. Betaalde tools als SmartOcto en Chartbeat hebben dit wel, maar de nieuwe variant van Google heeft wel iets weg van het Big Board van NRC (waar je nog steeds gratis mee kunt kijken welke artikelen worden gelezen bij NRC en dit zijn vaak de puzzels van de dag).
Hoe werkt News Consumer Insights?
Als je naar News Consumer Insights van Google gaat, klik je rechtsboven op Get Started. Vervolgens geef je Google kun je Analytics connecten en kies je de juiste domeinnaam. Vervolgens krijg je inzichten over je publiek te zien op diverse tabbladen. Als je op het pijltje klikt dat rechts van ‘Content’ staat op de afbeelding hierboven, kom je op een scherm waar je kunt kiezen voor Real Time Perfomance en vervolgens op ‘View full screen’. Dan krijg je best een aardige weergave die je zou kunnen ophangen op een redactie. Op mijn eenvoudige blog zit weinig volume, maar stel je voor dat je wel 10 artikelen hier ziet en de afbeeldingen worden getoond is het een leuk en goedkoop alternatief:
Dit artikel verscheen als eerste in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief. Wil je deze ook ontvangen, schrijf je hier gratis in!