Het is af en toe wel goed om te realiseren en ergens ook een gekke gedachte: Een goede marketeer heeft meer invloed op de abonnementenverkoop dan een goede redacteur. Ga maar na hoeveel abonnementen er afgesloten worden voor het topverhaal van de week en zet dit af tegen het aantal abonnementen dat afgesloten wordt door een bijzonder partnership.
In deze nieuwsbrief las je al eerder hoe Bild in Duitsland samenwerkingen aan is gegaan met Amazon Prime en OpenAI en in Frankrijk zag je dat er een grote daling kwam bij L’Equipe nadat het een samenwerking met Canal+ stopte.
Welnu: In Duitsland is er nu een nieuwe samenwerking tussen Lidl en Bild Plus. Als je voor 200 euro per maand boodschappen doet bij de Lidl, krijg je daar een gratis abonnement van Bild+ bij.
Opnieuw een grote samenwerking die voor beide partijen veel kan opleveren. Want misschien dat mensen hierdoor net iets vaker naar Lidl gaan of dat vaste Lidl-bezoekers nu ineens een abonnement op Bild erbij krijgen en daardoor meer gaan lezen.
De redactie blijft gewoon schrijven wat het al deed, maar deze actie heeft wel veel impact op het aantal abonnementen. Ik ben benieuwd wanneer we dit voor het eerst in Nederland gaan zien, want het aantal succesvolle voorbeelden uit het buitenland wordt op ieder groot congres gedeeld.
Dit artikel kon je als eerste lezen in mijn gratis nieuwsbrief, die stuur ik iedere zondag om 8u. Schrijf je hier gratis in!