2 april 2024

Hoe de Franse site Le Monde snel groeit in digitale abonnementen

Op LinkedIn zag ik deze week een overzicht van het aantal digitale abonnementen bij Franse titels. Altijd aardig om vergelijkingen te trekken in een voor ons toch vrij onbekende markt. Puur digitaal is Le Monde met afstand de grootste met 535.000 digitale abonnementen, inclusief print is dit 610.000. De opmerkelijke daling van sportkrant L’Equipe is te verklaren doordat ze 200.000 abonnees zagen afhaken toen de samenwerking met Canal+ stopte.

In nieuwsbrief #40 kon je al lezen dat de grootste titel in Duitsland, Bild, 680.000 digitale abonnees heeft.

Afgezet tegen het aantal inwoners heeft 0,81% van de Duitsers een abonnement op Bild en 0,79% van de Fransen op Le Monde. Afgezet tegen het aantal inwoners zou een Nederlandse titel bij dit percentage van 0,8% nu op 142.490 digitale abonnementen moeten zitten.

Om een goede vergelijking te maken is het natuurlijk ook goed om de prijzen voor een abonnement te vergelijken. Voor het eerste jaar bij Bild betaal je slechts 19,99 voor een jaar (daarna wordt het jaarlijks 79,99 EUR) en kun je het ook combineren met Amazon Prime. Wanneer ik de Franse aanbiedingen vertaal zie je in het plaatje hieronder dat het goedkoopste abonnement 11,99 EUR per maand kost, maar als je dit via Google afsluit kost dit 5,99 EUR per maand. Voor het goedkoopste jaarabonnement betaal je bij LeMonde 65,49 EUR per jaar.

Opvallend is de flinke korting die Le Monde biedt als je het abonnement afsluit via Reader Revenue van Google. Door partner te zijn van Google kan het flinke kortingen bieden. Le Monde sloot vorige week ook een overeenkomst met OpenAI. De grootste Europese uitgevers zoeken voor digitale groei dus samenwerking met Amazon, Google en OpenAI.

Ook is het aardig om te zien wat je als abonnee krijgt. Bij het goedkoopste model krijg je geen toegang tot puzzels. Wel krijg je speciale nieuwsbrieven en toegang tot het archief dat teruggaat tot 1944 (!), het archief zien ze dus ook als reden om een abonnement af te sluiten.

In het eerste jaar betaal je bij Bild 19,99 EUR en bij Le Monde (inclusief PDF-krant) 65,50 EUR. Wanneer ik even snel zoek naar de Nederlandse digitale jaarabonnementen kom ik bij Volkskrant op 234 euro met PDF-krant en 130 euro zonder PDF-krant. Bij NRC zonder PDF-krant betaal je ook 130 euro en met PDF-versie 156 euro.

Bij De Telegraaf krijg je voor 52 euro een digitaal jaarabonnement zonder PDF-krant en wil je de PDF-krant erbij betaal je 104 euro. Bij AD betaal je 104 EUR excl. PDF-krant en 195 EUR incl. PDF.

Dat de prijs een stuk hoger ligt, zal ook te maken hebben met de afzetmarkt. Toen ik ging zoeken naar de strategie van Le Monde las ik dat ze in 2025 1 miljoen abonnees willen hebben. Dit willen ze bereiken door in totaal 25% internationale abonnees te hebben. Hiervoor hebben ze een Engelstalige site ingericht en ze richten zich ook specifiek op Afrika vanwege het taalgebied. Ze hebben meerdere correspondenten aangenomen en schrijven 4.000 artikelen per jaar, maar merken dat de prijs voor abonnementen in Afrika nog te hoog lag.

Dit artikel verscheen in nieuwsbrief #62. Wil je ook iedere zondag een gratis nieuwsbrief met nieuws op snijvlak van marketing, data en online media? Schrijf je hier in.