14 juni 2024

Hoe gaat School voor Journalistiek Fontys Tilburg om met veranderingen?

Vorige week trapte ik een reeks af als onderdeel van deze nieuwsbrief. Hierin laat ik mensen die werken bij opleidingen aan het woord over het veranderende medialandschap. Hoe spelen zij er op in en wat vragen studenten? Vorige week las je over Douwe Schaaf van CHE Ede, vandaag vertelt Nancy de Goeij van Fontys journalistiek in Tilburg.

In welke nieuwe ontwikkelingen hebben studenten de meeste interesse? 

Als het gaat om nieuwe technologische ontwikkelingen dan zie je een duidelijke stijging als het gaat om AI, niet verrassend. Ze beseffen dat ze al veel algoritmes gebruiken (via social mediagebruik, meer bewustzijn rondom gebruik persoonlijke data), maar ChatGPT geniet wel de meeste voorkeur. Eerstejaars studenten moeten wennen aan het feit dat ze bij ons ChatGPT mogen inzetten. Maar dan enkel als middel en niet als (eind)doel, met daarbij een uitgebreide onderbouwing/reflectie op het gebruik van AI (in verband met transparantie/betrouwbaarheid/het ontwikkelen van een journalistiek moreel kompas). Die interesse varieert van ‘hoe leer ik goed prompten’ tot ‘ethisch handelen’.

Welke werkplekken en type stages in communicatie en media zijn nu het meest populair? 

Tweeledig. Enerzijds de van oudsher bekende nieuwsmerken als Volkskrant, Groene Amsterdammer, NRC, Telegraaf, NOS, RTL, AD, etc.  Anderzijds nieuwsmerken waar de nadruk op onderzoekjournalistiek ligt zoals Pointer, Keuringsdienst van Waarde, Tegenlicht, etc. Bij eerste stages (in 2e of 3e studiejaar) zie je veelal de voorkeur voor redacties waar ze aan de slag gaan met online/social media kanalen (vaak ook nog bij meer regionale outlets, zoals bv BD, ED, etc.). Tweede stage (tijdens afstudeerjaar) zoeken ze meer specialismes op met voorkeur voor stages waarbij beeld, geluid of tekst centraal staat (vaak met een landelijk/internationaal profiel).

Hoe kun je een leuke stage het beste onder de aandacht brengen bij jullie?

We hebben een prikbord (intranet) waar we standaard alle oproepen plaatsen. We hebben een stagebureau dat daar mede verantwoordelijk voor is. Qua communicatie adviseer ik altijd allereerst om ons stagebureau te informeren, maar daarna zeker ook onze communicatieafdeling in te schakelen zodat ze dit ook op onze socials plaatsen. Qua content is een video aantrekkelijker (meer bereik) dan een stuk tekst.

Werk je zelf bij een opleiding en wil je de kennis delen in deze nieuwsbrief? Leuk en neem even contact met me op.

Schrijf je hier in voor mijn wekelijke nieuwsbrief, zo volg je de hele reeks hier.