7 mei 2025

Hoe Omrop Fryslân miljarden mensen bereikt dankzij Giphy

Dinsdag was ik dus een dag in Leeuwarden bij Omrop Fryslân. Ik denk af en toe mee hoe ze meer mensen kunnen bereiken, maar hoorde er een verhaal dat ik direct hier wilde delen.

Lars Hoekstra liet me namelijk een statistiek zien dat de gifjes van de Omrop al bijna 2 miljard (!) keer bekeken zijn. Dit hebben ze bereikt door een slimme strategie te maken voor Giphy en daarom vroeg ik direct of Lars dit wilde uitleggen in deze nieuwsbrief.

Wat is jullie aanpak geweest met ‘gifjes’?

‘We zijn al dik 8 jaar bezig met gifjes. Het idee is een beetje begonnen toen we ook memes zijn gaan maken. Namelijk hoe kunnen we het Fries vertalen naar de ”internet-cultuur’ (iets met verjongen). We kunnen namelijk wel allemaal gifjes vinden, maar waarom geen Friese gifjes? Op basis hiervan zijn we begonnen en dit is eigenlijk wat uit de hand gelopen.’

Hoe zijn jullie gifjes gaan maken?

‘In het begin hebben we alles in Photoshop gemaakt, ook omdat Photoshop (destijds) één van de weinige programma’s was die transparante gifjes ondersteunde. Inmiddels werken we met Premiere voor de normale gifjes en After Effects voor de transparante gifjes. Het mooie hiervan is dat het ook stukken makkelijker is gifjes te maken uit programma’s die we maken.’

 

Wat voor tips heb je voor mensen die zoiets ook willen maken?

‘Gifjes horen leuk te zijn, niet serieus, dus zorg ervoor dat je dit wilt delen (via bijvoorbeeld WhatsApp, Snapchat of in de stories)  En denk na over een onderscheidende factor, wat zorgt ervoor dat je gifjes uniek zijn?’

Uploaden is niet heel lastig, inmiddels kun je ook video’s uploaden en die zet giphy dan weer om naar een gifje. En schrik niet, zo kun je nu ook videoclips uploaden (dus gifjes met audio). Wel handig is om ervoor te zorgen dat je een brand account krijgt, dit kan via: Verified on GIPHY.

Verder is het gebruik van je logo wel fijn, iets van branding is wel wenselijk. Dit kan ook puur door kleurencombinaties te maken. Qua zoektermen proberen we er meerdere als batch op één term te zetten en daarna bij de emotie van de gif. Dus voor Sinterklaas hebben we Sinteklaas (de Friese naam) en Sinterklaas gebruikt, met daarbij de emoties of props in de gif. Dé ideale formule hebben we helaas nog niet, al kan ChatGPT (etc) helpen met tagging.’

Wat denk je dat dit Omrop Fryslan oplevert?

‘Op bijna elk gifje staat ons logo, dus het is vooral PR. Wat voor ons imago dan heel fijn is, omdat je hierdoor iets doet wat mensen niet verwachten. (inmiddels wel, maar vroeger niet). Zoek maar eens op wat Friese termen, de kans is best wel groot dat er een gifje van is. Zo niet, laat het mij weten 😉.’

via GIPHY

In 8 jaar tijd heeft Omrop Fryslan nu 1,9 miljard views behaald op hun video’s en de verwachting is dat in juni de 2 miljard grens wordt bereikt. Een marketeer zal met de oren beginnen te klapperen van dit soort aantallen. Ik vind dit soort slimme manieren om je logo in beeld te brengen geweldig. Waar je ook werkt: Voor mij zou dit een reden zijn hier een plan voor te gaan bedenken.

Dit artikel verschenen als eerst in mijn gratis wekelijkse nieuwsbriefSchrijf je hier gratis in.