Je kent ze vast wel: De sites van Indebuurt.nl. Ze zijn er in 34 steden, ze lijken allemaal op elkaar en toch is ieder artikel weer uniek. Ik noem dit altijd de ‘Indebuurt’-manier en vroeg hoofdredacteur Jantine van den Hoven of ze in deze nieuwsbrief eens wilde uitleggen wat de strategie van Indebuurt is.
‘De kracht van indebuurt schuilt in het actief zijn in een stad en daarbij gebruikmaken van de kracht van het geheel. En natuurlijk in de leuke mensen, die wonen en werken in hun eigen stad. De formule van indebuurt richt zich op ‘het aangename leven in de stad’. Denk aan winkelen, uitgaan, (nieuwe) horeca, evenementen en de bijzondere mensen. Wat centraal gemaakt kan worden, wordt centraal gemaakt en sturen we uit over de 34 steden waar we actief zijn. Soms wordt daar nog een lokale touch aan gegeven en soms is dat niet nodig. ‘
Wie bedenkt die centrale artikelen dan?
Met de centrale redactie hebben we als doel om de steden minimaal 1 bericht per dag te ‘geven’. Het doel is om een basis te bieden zodat de redacteuren in de steden zich kunnen richten op de verhalen die alleen een mens kan maken. De onderwerpen voor die basis komen vanuit planning, ervaring (wat speelt en scoort in deze tijd), vanuit de mensen die op de centrale redactie werken maar natuurlijk is er ook input vanuit de steden. Uiteraard letten we er ook bij deze content op dat het een mix is van de belangrijke elementen uit onze formule.
Als er voor een artikel geen input meer nodig is van een lokale redacteur, dan wordt het bericht klaargezet en kan het ook direct gepubliceerd worden in 34 steden. Als er nog wel werk voor de lokale indebuurter aan zit, dan zijn er een aantal categorieën: zo snel mogelijk publiceren, tijdloos of uiterlijk op datum x. Ze krijgen er ook altijd tips bij hoe ze de lokale info kunnen toevoegen of waar die info te vinden is.’
En jullie zijn geen nieuwssite, wat brengen jullie dan wel?
’Naast de genoemde zaken uit de formule zijn we een ster in ‘nieuws zonder aanleiding’. We moedigen redacteuren aan iedere keer dat ze een broodje gaan halen of door de stad fietsen om terug te komen met een verhaalidee. Ineens valt dan op dat er door heel de stad blauw-witte vlaggen hangen, waar is dat eigenlijk voor? Of raak je in gesprek met de toiletmeneer van de Hema in Enschede of met een man die de Erasmusbrug staat te schilderen.
iIn de meeste steden hebben we 1 lokale redacteur. Maar alleen hoeft een indebuurter zich nooit te voelen. Want de kracht zit hem ook in het delen van de ideeën en kennis met mede-indebuurters. Wie weet zit er in Middelburg ook wel een hele leuke toiletmeneer-of mevrouw bij de Hema.’
En jullie artikelen zijn ook te lezen op AD.nl?
‘Vrijwel alle indebuurtartikelen zijn ook te lezen op de gemeentesecties bij het AD en de regiotitels, daar zie je ook dat de lokale content van indebuurt van waarde is. De komende tijd verwacht ik dat we verder bouwen aan de ultieme mix van kwantiteit en kwaliteit met altijd als doel zo lokaal mogelijke content te bieden. We noemen het zelf de zoektocht naar ‘lokaal goud’. Dat geven we graag aan de bezoekers van indebuurt.nl maar bieden het ook aan de lezer van het AD en de 7 regionale dagbladen die van zijn of haar stad houdt. ‘
Zelf vind ik de Indebuurt-manier heel verfrissend en zijn er rubrieken als ‘7 dingen die je dit weekend kunt doen in Utrecht’ erg fijn werken. Ook een artikel als ‘Mirthe bakt taarten voor jarige kinderen uit arme gezinnen: ‘als er maar iets feestelijks op tafel staat’ die deze week verscheen, zijn in tijden van veel somber nieuws denk ik belangrijk.
Dit interview las je als eerst in mijn nieuwsbrief. Wil je deze ook gratis ontvangen iedere zondag om 8u? Schrijf je hier in!