15 april 2024

Hoogleraar journalistiek en NU.nl- oprichter omarmen 100% door AI gemaakte nieuwssite

Drie maanden geleden ging de eerste AI-nieuwssite van Nederland live: DGKI.nl. Bekijk zelf de site en besef dat er geen mens meer aan dit proces te pas komt. Je hoeft niet Steve Jobs te heten om te zien dat dit ontzettend grote gevolgen voor de journalistiek gaat hebben. Initiatiefnemers Bart Brouwers en Merien ten Houten hebben niet de ambitie om een concurrerende nieuwssite te maken. Wel willen ze de techniek gebruiken om diensten aan te bieden. Bart Brouwers schrijft er over:

‘We zien, net zoals dat het geval was bij de opkomst van het internet dat veel traditionele journalistieke media vooral op zoek zijn naar argumenten om dit fenomeen zo ver mogelijk van zich weg te duwen. Maar hoe meer ze daarbij wijzen op de risico’s, des te minder de kansen zichtbaar worden. En het gevolg daarvan laat zich uittekenen.’

Nu bieden de hoogleraar Journalistiek (Brouwers) en oprichter van Ilse.nl en NU.nl (Ten Houten) drie diensten aan. Hun product heet Laio en op de productpagina kun je lezen welke toepassingen daarvoor gekozen kunnen worden. Samengevat: Laio Assistent als ideale hulp voor een sterke redacteur, Laio Feed die volledig geautomatiseerd nieuws rond een specifieke niche produceert en Laio Video die in een oogwenk video’s maakt van belangrijke nieuwsonderwerpen. Hier kun je zien hoe zo’n video er uit kan zien. En deze week kondigden ze aan dat er een eerste betalende klant is, al kunnen ze nog niet zeggen wie. Wel deelden ze een demo-site (met advertenties!) hoe het kan werken: H2Files.com.

Ik legde hen voor: Stel dat ik van gemeente Vlieland een site wil maken en een redacteur aan kan nemen die 5 artikelen per dag schrijft. Ben ik dan goedkoper uit via hen? Ten Houten: ‘Laio Feed is zeker goedkoper. Er zijn opstart en inregel kosten, maar dan heb voor een een fractie van een maandsalaris een systeem wat 24/7 draait, en geen vakanties neemt.’

En wat als er nu een partij gebruik wil maken van de techniek uit SEO-oogpunt?

‘De grens ligt bij ons niet zozeer bij de toepassing dan wel bij de transparantie. Als iemand de output als ‘mensgeschreven’ wil presenteren zonder dat er mensen aan te pas komen zullen we niet mee werken. Maar als iemand op transparante wijze bijvoorbeeld een website over hypotheken van een actuele newsfeed wil voorzien, wat zeker kan helpen met SEO, waarom niet?’

Mijn inschatting is dat deze techniek de hele online nieuwswereld op zijn kop gaat zetten, want het aanbod van artikelen (en video’s) kan hiermee extreem groot worden. Wanneer deze betrouwbaar op een site kunnen worden gebracht die ook nog eens de Google autoriteit hebben dat het vaak getoond wordt, kun je dus ook een grote nieuwssite hebben die een /diepzeeduiken of /Vlieland/Bioscoopagenda kan vullen, zonder iemand aan te nemen. En dan zo betrouwbaar dat een hoogleraar Journalistiek en de oprichter met een enorm trackrecord op het gebied van innovatie die de seinen op groen zetten. Als deze ontwikkeling net zo snel gaat als we de laatste maanden AI-innovaties hebben gekregen, kan het online nieuwslandschap er volgend jaar al heel anders uit zien in Nederland.

Dit artikel verscheen als eerste in mijn gratis nieuwsbrief. Ook wekelijks ontvangen? Schrijf je hier in!