Bij Tim de Gier op Threads zag ik bovenstaande grafiek voorbij komen. In het groen zie je het aantal minuten dat mensen in de app van New York Times puzzelen in het groen en nieuwsartikelen lezen in het paars. In de app is het aantal minuten dat mensen puzzelen dus langer dan artikelen lezen. Dit terwijl die verhouding in 2020 (links in de grafiek) dus nog heel anders lag. Niet voor niets vindt je natuurlijk al jarenlang puzzels in kranten, maar ook online werkt dit. Bij NRC.nl kun je live meekijken met de best gelezen pagina’s op de site en 99 van de 100 keer staat de Sudoku van de dag daar ook bovenaan.
Over het succes van de New York Times puzzel
Steeds meer mensen mijden het nieuws en nieuwsmedia willen liever terugkerend bereik in plaats van passanten, een dagelijkse puzzel helpt daarbij. Mijn zoontjes bezoeken sinds een paar weken ook dagelijks de AD-app voor Het Woord en Spelwijze. In het aantal unieke bezoekers zal het nieuws absoluut belangrijker zijn, maar doordat mensen dus veel langer spelen is dit in aantal minuten een interessante verschuiving. Toen ik er meer over wilde lezen stuitte ik op deze presentatie van Jonathan Knight, head of games van New York Times waarin hij de strategie, het belang en de geschiedenis van spellen uitlegt:
Dit kon je als eerste lezen in nieuwsbrief #63. Ook gratis nieuws over Nederlandse online nieuwsmedia in je mail? Schrijf je hier gratis in.