26 augustus 2024

Lesprogramma’s moeten SVJ-studenten AI-wijs maken

De afgelopen weken kon je hier lezen hoe het er aan toe gaat op de verschillende opleidingen journalistiek in Ede en Tilburg. Vandaag stel ik dezelfde vragen aan Cyril Snijders, hij is docent innovatieve journalistiek op de SvJ in Utrecht en werkt bij het SVDJ onder andere als mentor bij het Accelerator-programma.

In welke nieuwe ontwikkelingen hebben studenten de meeste interesse?

De trend dat journalisten steeds transparanter zijn over het maakproces, slaat erg aan bij de beleving van de studenten, die zelf natuurlijk ook nieuwsconsument zijn. Helderheid over de werkwijze en de achtergrond van de journalist wekken vaak meer vertrouwen dan dat het verhaal van een gevestigd medium komt. Uiteraard zijn ze ook druk bezig met de razendsnel ontwikkelende generatieve AI. Ze gebruiken het als inspiratie voor verhaalideeën, voor kopsuggesties, voor academische research en soms om snel studiepunten binnen te halen. Als docenten hebben wij dan weer de taak om scherpe richtlijnen te formuleren en ze ‘AI-wijs’ te maken. Daar hebben we ondertussen dus ook allerlei lesprogramma’s voor.

 

Welke werkplekken en type stages in communicatie en media zijn nu het meest populair? 

Aan de ene kant werken veel stagiairs nog als redacteur bij gevestigde media, waaronder allerlei omroepen. Maar er zit ondertussen ook een groot aantal studenten bij kleine tv-producenten of bedrijven die journalistieke content produceren voor digitale platforms. Ze kiezen zelf een stageplek en leveren vervolgens een doordacht plan in dat laat zien hoe ze hun journalistieke competenties daar kunnen bewijzen.

Merk je dat de nieuwe generatie andere wensen heeft dan 10 jaar geleden?

We merken dat deze generatie tijdens de studie al betaald aan het werk wil in de journalistiek. Om daaraan tegemoet te komen, brengen we ze veelvuldig in contact met de praktijk. Wat voorbeelden: in jaar een werken ze op een hyperlokale redactie, in het tweede jaar moeten ze 70 uur freelancen, in het derde werken ze een innovatie uit voor een gerenommeerd medium en tijdens het afstuderen werken ze 10 weken op een redactie. Bijna alle docenten werken naast school nog in de praktijk, die korte lijntjes met het werkveld helpen enorm daarbij.

Hoe kun je een leuke stage het beste onder de aandacht brengen bij jullie?

Even een mailtje met een link naar de vacature sturen naar svjmedia@hu.nl, ons nieuwsplatform.