14 januari 2025

Nieuwe vertelvorm bij de NOS

Deze week viel me op dat de NOS de brand in Los Angeles op een andere manier presenteerde dan andere artikelen. Jurjen IJsseldijk is eindredacteur online en legt uit waarom deze vorm er nu is:

‘We zijn bij NOS.nl op zoek naar andere vertelvormen dan artikelen en video. En met het samenvoegen van redacteuren, ontwerpers, datajournalisten en een developer in één team bij NOS.nl is dit een van de eerste resultaten. Bij normale artikelen voert tekst grotendeels de boventoon, maar in dit geval wilden we het indrukwekkende beeld dominant maken. Dat kan ook in video, maar omdat die vorm een gebruiker in de ‘leesmodus’ niet altijd uitkomt, proberen we ook dit soort vertelvormen uit.

‘Dit soort vormen zijn goed te templaten, met name het ontwikkelen daarvan kost tijd. Daarna is dat template behoorlijk snel in te vullen en te publiceren. Belangrijk is wel dat er éérst een indrukwekkend beeld moet zijn – en daarna pas deze vertelvorm, in plaats van andersom. Anders bestaat de kans dat deze vertelvorm wat geforceerd wordt ingezet.

De eerste resultaten zijn er. In deze interactieve verhalen proberen we bijvoorbeeld overzicht te bieden zoals in dit verhaal over kabels, de beleving te vergroten zoals in het verhaal in LA of de gebruiker de mogelijkheid geven nieuws (op zich)zelf toe te passen zoals bij de klimaatdoelen.

Met interactieve verhalen als deze willen we inspelen op verschillende behoeften bij de NOS-bezoeker. Het Nieuwsbehoeftenmodel wordt vaak gebruikt, wat daarin beschreven wordt, gaat ook op voor dit soort vertelvormen.’

Dit artikel las je als eerste in mijn wekelijkse nieuwsbrief. Wil je deze ook gratis ontvangen? Schrijf je hier in!