11 januari 2025

Nieuws op TikTok: Welke Nederlands merk gaat buitenlands succes achterna?

De grootste nieuwsaccounts op TikTok van Frankrijk, Spanje en Italië zijn allemaal van niet-traditionele media. En de overeenkomst is dat ze allemaal nieuws brengen, alleen op een heel andere manier dan je gewend bent en alle drie de accounts lijken best qua inhoud veel op elkaar.

De accounts voldoen aan de wetten van TikTok: Direct to the point in de eerste 3 seconden, veel en snel wisselende shots, maken veel gebruik van effecten, hebben jonge presentatoren, staan vaak voor een greenscreen, splitsen vaak het scherm, gebruiken veel muziek en je hoort geen ‘ehhh’ of stiltes.

Nederlandse nieuwsmerken op TikTok

En dus is het opvallend dat er nog geen Nederlandse variant is opgestaan om een jonge doelgroep te bedienen. NOS Stories is wel een mooi voorbeeld met bijna een miljoen volgers, maar is van de NOS. Als je naar de lijst met succesvolle buitenlandse accounts kijkt, lijkt er nog wel ruimte te zijn voor een andere grote speler. En dat is niet CestMocro, want zij plaatsen vooral afbeeldingen en geen video’s en willen geen ‘gezicht’ koppelen aan het merk. RTL Nieuws maakt mooie video’s, maar zij richten zich niet op het harde nieuws. Zo zie je daar niets over de explosie in Den Haag terug. Nieuwe initiatieven als Snackpaper plaatsen niet iedere dag en richten zich niet op hard nieuws. Wanneer je zoekt op video’s van de explosie in Den Haag komt Telegraaf als landelijk merk qua aanbod en inhoud het dichtst in de buurt van de grote buitenlandse accounts. Ook Hart van Nederland heeft meerdere video’s, maar lijken vooral gebruik te maken van bestaand beeldmateriaal. Maar geen niet-traditionele partij dus.

Vorige week sprak ik iemand wiens tiener pas in de avond het nieuws meekreeg over de explosie, omdat diegene het niet op TikTok had gezien en daarom vond ik dit wel een goede steekproef. Dit was er één, zelf ben ik de doelgroep niet direct, dus als je andere voorbeelden kent die ik hier over het hoofd zie, laat het me weten.

Dit artikel las je als eerste in mijn wekelijkse nieuwsbrief. Wil je deze ook gratis ontvangen? Schrijf je hier in!