8 april 2024

Omroep Brabant gestart met nieuws via Facebook Messenger

Het aantal kanalen waarmee je mensen kunt bereiken lijkt alleen maar toe te nemen. En als je dat goed wilt doen, heb je er ook een dagtaak aan. Vaak moet ik dan denken aan het briljante Speld-artikel: ‘Vermoeide marketingmanager hoopt dat merk niet op TikTok hoeft.’

Ervaringen Omroep Brabant met uitzendkanaal Facebook

Als je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, is het wel slim om er een strategie op te maken. Waar veel Nederlandse merken al een WhatsApp-kanaal hebben, laten vele de mogelijkheden van een Instagram-uitzendkanaal links liggen. En een Facebook uitzendkanaal had ik helemaal nog niemand zien starten. Daarom sloeg ik direct aan op het artikel dat Omroep Brabant hier mee gestart is. Lize Rensen is Teammanager Social & Video en ik vroeg haar naar haar ervaringen in de eerste twee weken:

‘Wij hebben het kanaal twee weken geleden aangemaakt en zijn vrij snel begonnen met posten. We gebruikten het in het begin op een vergelijkbare manier als ons WhatsApp-uitzendkanaal. We plaatsen zo’n 5 à 7 keer per dag. Die posts bestonden uit links naar artikelen, polls/stellingen en iedere dag een ‘opener’ en een ‘afsluiter’ voor het community-gevoel.

We zaten eerst op 2.500 ‘leden’, daarna zagen we het aantal afnemen. Dus hebben we onze strategie aangepast. Voor ons gevoel nam het aantal leden namelijk af omdat we te vaak hadden gepost. Op dit moment posten we alléén breaking news, in de hoop dat de leden dan wel bij ons blijven. 

Verder valt het ons op dat we bij het Facebook Messenger-kanaal méér interactie hebben dan bij ons WhatsApp-kanaal (emoji-reacties). En dat terwijl we op WhatsApp een hoop meer volgers hebben (31 duizend).’

Dit kon je als eerste lezen in nieuwsbrief #63. Ook gratis nieuws over Nederlandse online nieuwsmedia in je mail? Schrijf je hier gratis in. 

Lees hier ook de eerste ervaringen van Nederlandse merken met WhatsApp kanalen.