Bij veel nieuwsmedia neemt het aantal kliks via Facebook naar de eigen site af. Facebook zou mensen liever niet wegsturen van de site en berichten zonder url meer waarderen. Althans, dat is een veelgehoorde hypothese.
Dus testte Omroep Brabant deze door twee weken lang geen linkjes meer te delen in berichten op Facebook en deze alleen als ‘comment’ te pinnen bij ieder bericht (zoals je hierboven in de afbeelding ziet). Door deze test kun je goed antwoord geven op de vraag of dit een oplossing is om toch meer verkeer door te sturen. En na deze test luidt het antwoord heel helder: ‘Nee, dit is niet het geval.’
Ik vind het heel goed dat deze hypothese getest wordt en dat deze resultaten ook gedeeld mogen worden. Janneke Bosch van Omroep Brabant licht het toe: ‘We zien geen verbetering, integendeel. In de periode van ruim twee weken dat we de links in de comments deelden, is het aantal kliks enorm gedaald. Bijna gehalveerd zelfs, we zagen een daling van 46% ten opzichte van de nulmeting die we hadden gedaan. En van groei in Facebookbereik was tegelijkertijd geen sprake. De conclusie was dan ook: dit werkt niet. We gaan dus terug naar de originele werkwijze van links die we direct in de post delen.’
Dit artikel verscheen als eerste in mijn wekelijkse gratis nieuwsbrief. Wil je deze ook ontvangen? Schrijf je hier in.