De afgelopen weken dompelde ik me onder in de perfecte YouTube-strategie. Het account van vidIQ biedt hier goede video’s voor. Toen ik een video keek hoe je een kanaal van 0 abonnees kunt opbouwen, zag ik tot mijn verbazing mijn oud-collega Jeroen (hij gebruikt zijn tweede naam Chris, dat kunnen Engelsen beter uitspreken) Bosch voorbij komen met zijn kanaal Chris Takes Off. Daarop stuurde ik hem een berichtje en belde ik hem hoe hij van de redactievloer van het AD waar ik hem leerde kennen, nu een professioneel YouTuber is geworden.
Jeroen is inmiddels 27 jaar, maar kwam als eerstejaars journalistiekstudent bij het AD terecht op de destijds pas opgerichte videoredactie. Hij had net een aanmoedigingsprijs gewonnen op de SvJ en mocht een week lang meekijken. Terugblikkend zegt hij ‘Ik kon helemaal geen video’s editen, dus ik slurpte alle informatie op van de mensen daar. Na die week wilde ik graag blijven, want er zijn veel slimmere mensen in het vak, waar ik veel van kan leren. Ik wilde laten zien dat ik veel harder zou werken dan iedereen. Dus voor 15 euro per uur ben ik gaan meekijken en heb ik enorm veel geleerd. Ik studeerde full-time en werkte er ook full-time naast. In 2019 ging ik in Londen om stage te lopen bij Tim de Wit en Suze van Kleef voor de NOS. Daar verdiende ik 300 euro per maand en mijn huur was 1.500 euro. Dus al mijn bij het AD verdiende geld ging daar aan op. Ik schreef vervolgens een afstudeerproject over de hoge werkdruk en salarissen voor correspondenten en ging naast het AD ook bij Talpa aan de slag. Door corona ging toen bij Talpa de stekker uit een nieuw project en toen dacht ik: Ik ben nu 23: Nu moet ik echt mijn eigen dromen gaan najagen.
Toen ben ik bij Kwebbelkop gaan werken, hij is één van de grootste YouTubers van ons land en zei ‘ik ga je alles leren.’ Dat heb ik gedaan, want we lanceerden het kanaal Bloo, hij was de eigenaar, maar dat poppetje dat was ik en zo leerde ik hier in 2 jaar alles over YouTube. Vervolgens dacht ik: Nu heb ik zoveel gezien, ik weet nu hoe het werkt en ik ga het zelf doen.
Toen startte ik het ‘faceless’ YouTube-kanaal Offside. Op die video’s zie je alleen content met een voice-over, zonder gezichten in beeld. Die zijn gigantisch populair, zeker in Amerika. Dit heb ik 10 maanden gerund, tot ik 3 maanden geen advertenties mocht tonen door gedoe met beeldrechten en mijn inkomsten daar tijdelijk wegvielen. Uiteindelijk heb ik het kanaal verkocht toen er weer advertenties draaiden. Toen besloot ik echt mijn jongensdroom na te leven: ‘De nieuwe Floortje Dessing worden.’
Dus besloot ik 14 dagen lang de wereld rond te vliegen in 14 video’s. Ik wist dat ik zo het algoritme kon bespelen. Want andere kanalen publiceerden lange video’s en maakte er bewust meer en kortere. Op dag 10 zag ik dat de video’s echt opgepikt werden en inmiddels hebben mijn eerste drie video’s allemaal ruim 400.000 views of meer. Dat dagelijks produceren eiste wel zijn tol, want ik was telkens nog geen 48u in Amsterdam en ging weer verder. Dus je kunt wel stellen dat ik oververmoeid was. Daarop besloot ik het anders te doen en nu plan ik meer tijd in Amsterdam en ben ik hoogstens 10 dagen weg en dat bevalt een stuk beter.
Jeroen schakelt soms hulp in van bijvoorbeeld een Thumbnail-artist omdat de afbeelding enorm belangrijk is. Maar het meeste doet hij zelf met af en toe bevriende freelancers. ‘Van Monica Geuze is bijvoorbeeld ook bekend dat zij alle video’s zelf edit.’
En je kunt nu leven van je werk als YouTuber?
‘Ja, al lopen de kosten van een productie zoals ik die nu maak soms ook hoog op. Er zijn maanden dat ik break-even draai, maar over het algemeen kan ik er goed van leven.’
In een podcast die ik ooit opnam met Roel Maalderink, begreep ik dat je voor 1 miljoen views ongeveer 1.500 euro krijgt in Nederland, klopt dat?
‘Die cijfers liggen voor Engelstalige video’s wel hoger. Ik maak video’s voor de reisbranche en dan verdien je tussen de €6 en €10 per 1.000 views. Dat hangt namelijk heel erg van de niche af. Bij Engelstalige video’s ligt het gemiddelde vaak op 8 tot 10 euro per 1.000 views. Daarnaast kun je ook nog verdienen aan brand deals.’
Zou jij als je een nieuwssite hebt wel een YouTube-kanaal starten?
‘Ja, natuurlijk! Anders beperk je je wel tot een hele kleine groep die je video’s zien. En los daarvan kun je op YouTube ook gewoon inkomsten genereren. Vandaag Inside is een geweldig voorbeeld. Ze krijgen ongeveer 10 miljoen maandelijkse views, deels shorts en deels long form. Ik vermoed dat ze ongeveer €14.000-€15.000 per maand omzet draaien.
En wat zijn je plannen?
Ik leef nu mijn droom en daar wil ik zo lang mogelijk mee doorgaan. Ik ben nu aan niks of niemand gebonden. Als dat een keer gaat gebeuren, heb ik wel bewezen dat ik iets van YouTube snap en kan ik altijd consultant worden, zoals jij nu ook doet.
Dit artikel verscheen als eerste in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief over ontwikkelingen in online nieuwsmedia. Klik hier om je gratis te abonneren.