Dinsdag 23 juni gaf ik een workshop voor het Dutch Safety Network in het Humanity House in Den Haag. Tijdens de presentatie werd stilgestaan bij de rol van social media in tijden van crisis. Bekijk de slides in dit blog.
Wereldwijde social media monitoring
NGO’s opereren in meer dan één land en overal ter wereld kan er een situatie ontstaan waarbij er online berichten verschijnen die je moet kunnen lezen en monitoren. Wat moet je op social media in de gaten houden bij bijvoorbeeld een gijzeling, ontvoering, uitbraak van ziekten of een aardbeving? Tijdens de workshop werd uitgelegd hoe je een deel ervan zelf kunt monitoren via social media als Twitter, Facebook en Instagram. Daarnaast kan in het lokale nieuws ook berichtgeving zijn over een incident of in de commentaren op een lokale website. Om snel de belangrijkste sites in een land te kunnen opsporen, kun je gebruik maken van Alexa.com. Op deze pagina zie je per land de 500 meest bezochte websites (klik op afbeelding om naar de site te gaan):
Geen tijd voor social media in crisis
Het is mogelijk om handmatig alle berichten te lezen op social media door goede zoekvragen (query’s) op te stellen en te weten wat je zoekt. Het probleem is vaak dat dit in tijden van crisis vanwege tijdgebrek niet werkt. Als woordvoerder heb je zoveel dingen te doen, dat je geen tijd hebt om alle social media, online nieuws, blogs én fora wereldwijd in de gaten te houden. Daarom gebruiken veel bedrijven een monitoringtool, die het hele jaar of specifiek tijdens een crisis kan worden ingezet. Buzzcapture wordt onder andere gebruikt door ING, Rijkswaterstaat, Ikea, H&M en de Hartstichting om het web te monitoren. Buzzcapture biedt daarnaast ook een internationale oplossing voor monitoring. Ten opzichte van 2014 is het gebruik van social media met 12% toegenomen. Vooral in het Midden-Oosten en Afrika is een groei te zien en daarom belangrijk te volgen:
Webcare en crisiscommunicatie
Vorig jaar schreef ik een blog waarom webcare belangrijk is voor goede doelen. De belangrijkste reden is dat er vragen aan je organisatie worden gesteld, zeker in tijden van crisis. In veel bedrijven heeft webcare een rol gekregen binnen het klantencontactcentrum. Klanten verwachten tegenwoordig dat merken (en dus goede doelen) online aanwezig zijn en weten dat ze vragen kunnen stellen en verwachten een antwoord. Door Buzzcare van Buzzcapture te gebruiken, heb je 1 inbox waarin alle online berichten binnenkomen. Zo hoef je niet continu in te loggen op Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en ook nog eens alle blogs, fora en nieuwssites in de gaten te houden. Door alles op 1 plek binnen te krijgen, bespaar je de tijd die dat monitoren kost. Daarnaast weet je ook direct wanneer mensen waar ook ter wereld bijvoorbeeld een live stream via Periscope starten.
Presentatie Dutch Safety Network
De slides van de presentatie die ik gaf in Den Haag zijn hieronder te bekijken:
Bekijk hier de berichten die op social media werden gedeeld tijdens de presentatie.
Social media tijdens crisiscommunicatie
Heb je de presentatie niet gezien of vragen over de slides? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van monitoring tijdens crisissituaties voor jouw organisatie? Mail me vooral via jaap [at] buzzcapture.com of stel me een vraag via LinkedIn of bel naar 020-3200377.
Jaap van Zessen | @jaapvanzessen
bron foto: Twitter @Frankenhuyzen