
Smartocto is een Nederlandse tool die bij vrijwel alle nieuwsmedia gebruikt wordt op de redactie. In de tool is snel te zien wat de best gelezen artikelen zijn en via welke manier mensen bij een artikel zijn gekomen. Ook bieden zij de service aan om een kop van een artikel te testen. Eerder las je in deze nieuwsbrief al dat het testen van een kop gemiddeld een positief effect heeft van 20%.
Sinds november kun je ook afbeeldingen testen via Smartocto. Dit betekent dat de ene groep van de bezoekers foto A te zien krijgt en de andere foto B. En na een kwartier kun je dan zien of er meer mensen op een artikel klikken met een bepaalde foto. De eerste testresultaten heeft Smartocto nu gepresenteerd.
Uit een analyse van ruim 3.000 fototesten zien ze een stijging van 7% in de CTR, ofwel: Als je foto’s test, leidt dat er gemiddeld toe dat 7% meer mensen het artikel gaan lezen. Dit is niet zo groot als het effect van een koppentest, maar wanneer je zonder een extra artikel te schrijven procenten meer bezoekers kunt trekken, is dat toch een aanzienlijke toename. Of anders gezegd: Wanneer er 14 redacteuren werken op een redactie waarvan artikelen gemiddeld even goed gelezen worden, dan is het aantal extra gelezen artikelen net zo groot als het toevoegen van een extra 15e persoon.
Ik heb Smartocto ook gevraagd naar de kenmerken van een veel aangeklikte foto, dit gaat Smartocto nog onderzoeken. Mogelijk kan ik die de komende maanden hier delen.