7 maart 2024

TikTok- en Instakanaal Kalman speciaal voor plattelandsjongeren

Vorige week las ik op Use the News over het “Kalm An”, een journalistiek project dat jongeren op het platteland een stem geeft en hun verhalen deelt via video’s via TikTok en Instagram.

Interessant, omdat het project is opgericht om de behoeften en leefomgeving van plattelandsjongeren in kaart te brengen en een andere kant van het platteland te laten zien dan vaak in de media wordt getoond. Door samen te werken met jongeren uit verschillende gebieden, worden verhalen uit hun leefwereld naar voren gebracht, waarbij de verslaggevers als ‘one of the guys’ optreden om verbinding te maken en de doelgroep op een relevante en toegankelijke manier aan te spreken.

Verslaggeefster Charlotte zegt: ‘Jongeren zeggen tegen ons dat ze in de media weggezet worden als domme boeren, terwijl ze dat helemaal niet zijn.’

Via instagram heeft het account 1.000 volgers en via TikTok ruim 5.000, sommige video’s zijn op TikTik meer dan 700.000x bekeken. De uitdaging ligt er denk ik vooral in om het aantal volgers te laten groeien en het account onder de aandacht te brengen. Op donderdag 7 maart noemde ik het als mediamoment in het mediaforum op Radio 1, dus wie weet levert dat nog wat extra volgers op.

Het project is gefinancierd door de Regionale Publieke Omroep (RPO). Drie keer per week publiceert de redactie, bestaande uit drie verslaggevers, videoverhalen op TikTok, Instagram en YouTube shorts. Aan de video’s kun je zien dat er ook veel uren aan gewerkt is. Commercieel zal het moeilijk zijn om geld te verdienen aan deze accounts (zoals bijvoorbeeld op een eigen site wel kan) en daarom is het boeiend om dit project dat vanuit de publieke taak is gestart te blijven volgen.

 

 

 

Dit artikel verscheen eerder in deze gratis nieuwsbrief. Ook gratis ontvangen? Schrijf je hier in!