Tip voor iedere communicatiestudent: ga bloggen!

Veel van mijn klasgenoten van de opleiding Communicatiewetenschap aan de VU werken niet in de richting waarvoor ze opgeleid zijn.  Of je nu cum laude of met een 6 slaagt, veel bedrijven nemen het diploma ter kennisgeving aan en bladeren direct door naar de werkervaring. Als je deze niet hebt opgedaan tijdens je studie, is het moeilijk je te onderscheiden van de rest en is het moeilijk om geselecteerd te worden uit honderden (!) brieven. Maar: je kunt vandaag al starten om je te onderscheiden!

Sollicitaties

Nu ik vijf jaar werkervaring heb, ben ik in de positie dat sollicitatiebrieven naar mij worden gestuurd en ik een eerste selectie mag maken. Op de functie van  Social Media Analist kwamen meer dan 100 brieven binnen, veelal van pas afgestudeerden. Veel mensen hebben affiniteit met social media, maar hebben in veel gevallen niet meer dan 100 tweets geplaatst, geen blog en geen aantoonbare werkervaring. Het vervelende is dat deze mensen soms wel met een 8 of hoger zijn afgestudeerd binnen de juiste tijd. Toch kom je op dezelfde stapel terecht als vele anderen. Hoe kun je je dan onderscheiden?

Ga bloggen

Vorige zomer las ik het boek ‘ Sex, blogs en rock ‘n roll’  van Ernst Jan Pfauth. Een top-blogger die door hard werken en goede keuzes nu hoofdredacteur van De Correspondent is geworden. Een generatiegenoot die op een heerlijke manier schrijft wat je met een blog kan bereiken en vooral: hoe je het in kunt zetten. Zijn belangrijkste tip was: Bepaal wat je doelgroep is en ga mensen interviewen die voor jou interessant zijn. Vraag hen naar valkuilen, keuzes en motivaties en ga daar een blog over schrijven. Deze mensen worden niet vaak geïnterviewd, terwijl ze wel gepassioneerd zijn en er graag over vertellen. Vaak zullen ze tijd voor je vrij willen maken. Zo heb jij een interessant blog en nog belangrijker: mensen die jouw droombaan hebben die kennen jou! En ik weet zeker; je zal je onderscheiden van de rest. Als je bij een sollicitatie aan kunt tonen dat je iedere week een blog plaatst en deze er verzorgt uitziet, wek je absoluut interesse.

Twitteren

Twitter wordt een microblog genoemd. Twitteren is ook bloggen, maar dan in 140 tekens. Tijdens gesprekken met studenten hoor ik regelmatig ‘ ja, maar ik heb toch niks te melden, daarom Twitter ik niet’. Een eerlijke en ook goede reden. Je hoeft dit ook niet te doen om in aanmerking te komen voor veel beroepen, maar als je social media analist bent is het toch erg handig als je passie hebt voor social media. Plaats de mooiste artikelen die je leest op Twitter en zorg dat je regelmatig iets plaatst. Bedrijven bekijken de laatste tweets van je en vormen zich op basis daarvan al een mening. Het old-boys network waarbij je alleen een baantje krijgt als je iemand via-via kent kan hierdoor eindelijk onderuit getrokken. En terecht. Je kunt je op eigen kracht onderscheiden.

droombaan

Droombaan

Toen ik zondag in de auto zocht naar een radioverslag voor FC Utrecht-Ajax kwam ik langs Radio 2 waar Linda Roos vertelde dat het na haar studie Digitale & Nieuwe Media zo moeilijk is om een baan te krijgen. Zij is niet bij de pakken neer gaan zitten, maar is een blog gestart. Een blog waarbij zij mensen ging interviewen over hun droombaan. Het fragment is hier terug te luisteren en haar website is Droombaan.net. Toen ik het hoorde moest ik weer denken aan het boek van Ernst-Jan Pfauth en hoe leuk het is te bloggen. Dit was weer een goed voorbeeld voor studenten hoe ze zich kunnen onderscheiden. En gelijk een goede reden zelf weer eens een blog te schrijven. Ik gebruik dit blog vooral als portfolio en als kladblok als ik iets leuks heb gevonden. Iedereen kan zich social media specialist noemen, maar het is juist belangrijk dat je dan kunt laten zien waarom je specialist bent. Zeker omdat het niet moeilijk is je van copy-cats te onderscheiden. Als ik meer voorbeelden vind zoals Droombaan dan blog ik dat natuurlijk hier.

Laat vooral weten wat je van mijn verhaal vindt via @jaapvanzessen

Deel dit artikel

Over Jaap 198 Artikelen
Social Media analist bij het Algemeen Dagblad (AD.nl) met passie voor dataonderzoek. Werkte voor veel bedrijven als dataonderzoeker bij Buzzcapture en Social Embassy. Gastspreker en trainer op gebied van social media analyses.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*