20 januari 2025

Trend voor 2025: Filteren op emoji’s zoals bij Bild

Steeds meer mensen mijden het nieuws omdat het te negatief of te somber is. Persoonlijk merk ik ook steeds vaker dat ik wel het nieuws in hoofdlijnen wil weten, maar dat persoonlijke details over slachtoffers in een kop me direct heel triest stemmen.

Reageren op berichten in emoji’s

Op Facebook kunnen mensen al langer reageren met allerlei emoties. Niet alleen duim of like, maar je kunt iemand ook steunen, iets verdrietig vinden of hilarisch vinden. Via de tool CrowdTangle (R.I.P.) kon je bijvoorbeeld zien welk bericht in Nederland veel hartjes kreeg of boosheid veroorzaakte bij mensen. In de app van Bild viel me op dat zij bij video’s (met eenzelfde naam als de video’s bij AD) een emoji zetten. Zo weet ik vooraf of ik om de video kan lachen of huilen en besluit ik misschien daarom sneller een video aan te klikken. Wanneer dit ook bij artikelen gaat gebeuren helpt dit sommige mensen wellicht en wanneer redacteuren zelf bij ieder artikel meegeven welke emotie het oproept, kun je direct live meekijken hoeveel procent van de homepage negatief nieuws bevat en daar wat positiviteit tegenover stellen.

Dit artikel verscheen als eerste in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief. Schrijf je hier gratis is.

Deze week deel ik andere trends die je kunt bekijken via deze pagina.