Wow! Gisteravond attendeerde mijn vriendin me op een berichtje op Instagram. Op Instagram zie je snel populaire berichten binnen je netwerk. Omdat zij ook heel actief is als blogger wist ze dat dit typisch iets was voor mijn volgers. En dat blijkt wel uit de statistieken
Inmiddels weet ik wel dat dit typisch een Tweet is die opgepakt wordt. De laatste keer dat een Tweet zo viral ging was mijn auto gestolen. Ik ben benieuwd waar de teller deze keer stopt.
Op verzoek van degene die dit bericht op internet heeft gezet heb ik de tweet verwijderd en het bericht geanonimiseerd hierboven geplaatst. Het gaat namelijk om de boodschap en niet om het aantal retweets.
Communicatiewetenschap
Zelf heb ik Communicatiewetenschap aan de VU gestudeerd en gelukkig vond ik snel een leuke baan als Social Media Analist, maar de opleiding staat bij sommige mensen niet goed bekend en dat is jammer, want het is een prachtig vak. Toevallig zag ik gisteren deze tweet nog voorbij komen:
#cartoon pic.twitter.com/bhU4wxarfw
— van 9 tot 5 (@van9t5) January 15, 2015
Zelf heb ik mijn best gedaan voor mijn diploma en dus is het jammer dat dit beeld ontstaat over de opleiding Communicatie. Helaas is het voor docenten niet altijd bij te houden wat er allemaal gebeurt op het vakgebied, zo blijkt ook uit de tweet die ik plaatste. Het blijkt dat dit tentamen gewoon meegegeven is, dus een opleiding Communicatie moet dan weten dat dit openbaar gemaakt mag worden.
De eerste reactie zal zijn dat het niet chique is dit bericht online te zetten, maar het is juist een goede zaak dat studenten die moeten lachen om de tentamenvragen dit eens bekend maken. Het stomme is dat de leerling zichzelf nog moet verdedigen voor een tentamen dat openbaar is gemaakt. Bovendien: als het wel meevalt met de vraag zal de vraag ook niet veel worden gedeeld via Twitter. De HvA heeft gelukkig al aangegeven dat deze onschuldige post op Instagram (want dat was het) geen gevolgen heeft voor het cijfer:
Het probleem met meerkeuzevragen is dat deze kunnen circuleren en dat er volgend jaar weer nieuwe vragen bedacht moeten worden. Ik heb me hier altijd over verbaasd en ben blij dat ik via Twitter de docenten trigger om eens na te denken over de originaliteit én actualiteit van de vragen.
Regen aan retweets
Na een halve dag al meer dan 320 retweets en ruim 17.000 vertoningen volgens Twitter Analytics (tot 11u vanmorgen):
Input voor gastcolleges
Voor docenten is het super lastig om alle ontwikkelingen bij te houden en daarom is het goed dat ze vaak gebruik maken van gastdocenten. Zelf gaf ik het afgelopen jaar colleges op de Haagse Hogeschool, Universiteit Utrecht (Data School), In Holland Alkmaar en de Vrije Universiteit. Dat is leuk om te doen en voor docenten ook goed te weten wat nieuwe ontwikkelingen zijn, want natuurlijk kun je niet alles zelf bijhouden.
Gelukkig is dit weer een mooi voorbeeld dat ik in gastcolleges kan gebruiken, want het toont enerzijds aan dat zowel docenten als studenten moeten blijven vernieuwen en anderzijds dat je Twitter wel goed kunt gebruiken om een enorm publiek kan trekken. Binnenkort geef ik weer een gastcollege op mijn oude opleiding Communicatiewetenschap aan de VU, dan ga ik dit voorbeeld zeker gebruiken.
Update: gastcollege bij betreffende vak
Naar aanleiding van dit blog heb ik op uitnodiging van de Hogeschool van Amsterdam een kop koffie gedronken met de verantwoordelijke voor deze minor. Hierin werd context gegeven aan de tweet: het betrof niet de faculteit Communicatie, maar een minor ‘eventmanagement’ waarbij communicatie belangrijk is. Het werd een positief gesprek waarbij het interessant was te horen hoe er vanuit school gereageerd is. We hebben afgesproken dat ik in de komende minor een gastcollege verzorg over Social Media Monitoring. Constructief opgelost door de Hogeschool en ik kan nu zelf proberen de studenten wat bij te gaan brengen over wat je nog meer met ‘een tweet’ kan doen.
Heb je vragen of opmerkingen over de Tweet, knal je reactie dan hieronder of stuur me een berichtje via Twitter.