20 april 2024

Vijf interessante sessies op International Journalism Festival 2024 in Perugia

Ieder jaar zie ik mensen in mijn tijdlijn naar Perugia vertrekken. En elk jaar ben ik jaloers op de omgeving en op de onderwerpen die daar besproken worden. Maar het fijne is dat de mensen die gaan ook goede samenvattingen geven en dat je een aantal presentaties gewoon via YouTube terug kunt kijken. In dit artikel heb ik een aantal presentaties verzameld die mij aanspraken in het programma. Een aantal op basis van beschrijvingen van mensen die erbij waren, een aantal door ze te laten samenvatten door ChatGPT en mij uit te leggen wat er is gezegd.

Zeven praktische strategieën om nieuwsvermijding tegen te gaan

Bij Robin van Deutekom op LinkedIn las ik over deze sessie, zij volgt alle sessies gewoon vanuit Nederland en vat deze iedere dag samen: handig! Ze schrijft: Hier vertellen Nic Newman van het Reuters Institute for the Study of Journalism en Ellen Heinrichs, oprichter van het Bonn Institute, waarom mensen soms he-le-maal klaar zijn met nieuws en vooral wat je er als journalist en media-organisatie aan kan doen.

 

Onderzoek naar de toekomst van nieuwsconsumptie van Financial Times

Robin van Deutekom schrijft over een andere sessie: Als je één ding terugkijkt, laat het dan deze sessie zijn. De Brit George Montagu presenteert een onderzoek naar de toekomst van nieuwsconsumptie dat hij deed met FT Strategies, de consultancytak van de Financial Times. Ze vroegen een grote groep 18-25-jarigen: wat willen jullie van het nieuws? Aan bod komen zaken als vertrouwen in de journalist, zich gehoord voelen, formats die in hun leven passen en toegankelijk taalgebruik.

Oh, en Montagu debunkt en passant ook nog de aanname dat jonge generaties alleen maar voor gemak gaan en niet willen betalen voor nieuws. Zijn belangrijkste statement: ‘It’s not the audience that’s broken, it’s the product.’

4 belangrijke factoren om AI te laten werken op de redactievloer

Louise Story (die heeft gewerkt aan de digitale transformatie van The Wall Street Journal en The New York Times)  en Dmitry Shishkin (die we in Nederland kennen van het user needs-model van SmartOcto) discussiëren over de impact van AI op gebruikersbehoeften in de mediabranche. Ze bespreken de toekomstige veranderingen in zoektechnieken, contentdistributie, verhaalformats en nieuwe zakelijke mogelijkheden voor nieuwsorganisaties onderzoeken. Dit zijn mijn belangrijkste take-aways uit de presentatie:

  1. Maak een roadmap voor AI: Het ontwikkelen van een duidelijke AI-roadmap is essentieel voor nieuwsorganisaties. Deze roadmap richt zich op het integreren van AI-technologieën in dagelijkse redactionele processen en het opstellen van strategieën voor duurzame implementatie, met als doel efficiëntie te verbeteren en journalistieke kwaliteit te handhaven.
  2. Personaliseren van de nieuwservaring: AI stelt nieuwsorganisaties in staat de nieuwservaring te personaliseren door content af te stemmen op de individuele behoeften en voorkeuren van gebruikers. Dit verhoogt de relevantie en betrokkenheid van het publiek, wat cruciaal is voor het opbouwen van een loyale lezersbasis.
  3. Verzamelen en juist taggen van data: Accurate datacollectie en het correct labelen van data zijn fundamenteel voor het succesvol toepassen van AI. Goed getagde data verbeteren de mogelijkheden van AI-systemen om betekenisvolle patronen te identificeren en inzichten te genereren die de redactionele strategieën ondersteunen.
  4. Nieuwe contentstrategieën die profiteren van AI: Het implementeren van AI opent de deur naar innovatieve contentstrategieën. Deze strategieën kunnen bijvoorbeeld inhouden dat er verschillende versies van een verhaal worden gecreëerd die zijn afgestemd op diverse publieksgroepen, waardoor content meer gepersonaliseerd en interactief wordt.

Manieren hoe je AI kunt toepassen op grote hoeveelheden data

David Caswell is de oprichter van StoryFlow, een innovatieadviesbureau dat zich richt op AI-workflows in nieuwsproductie. Hoe AI kan helpen in de journalistiek?

  1. Geautomatiseerde nieuwsgaring: AI verzamelt en analyseert nieuws op grote schaal zonder menselijke beperkingen.
  2. Personalisatie van inhoud: Nieuws wordt op maat gemaakt voor individuele lezers op basis van hun voorkeuren.
  3. Kostenbesparing: AI kan content produceren tegen zeer lage kosten, maar kan ook desinformatie verspreiden.
  4. Taalmodellen in redactionele workflow: Grote taalmodellen helpen bij het opstellen van concepten en artikelen.
  5. Machine als tussenpersoon: Machines fungeren als bemiddelaars tussen informatiebronnen en gebruikers, waarbij ze de informatie filteren en presenteren.

Wat kan een kleine redactie doen met AI?

Wat kun je doen om je team te helpen reageren op AI, alweer een disruptie – misschien wel de grootste sinds het publiceren van nieuws op internet begon met het verstoren van de journalistiek. Drie leiders van kleinere, innovatieve digitale nieuwsredacties delen hoe ze deze complexe vragen benaderen terwijl ze journalistieke integriteit handhaven.

 

Volgende week meer video’s uit Perugia? Schrijf je in voor mijn wekelijkse gratis nieuwsbrief.