Ieder jaar zie ik mensen in mijn tijdlijn naar Perugia vertrekken. En elk jaar ben ik jaloers op de omgeving en op de onderwerpen die daar besproken worden. Maar het fijne is dat de mensen die gaan ook goede samenvattingen geven en dat je een aantal presentaties gewoon via YouTube terug kunt kijken. In dit artikel heb ik een aantal presentaties verzameld die mij aanspraken in het programma. Een aantal op basis van beschrijvingen van mensen die erbij waren, een aantal door ze te laten samenvatten door ChatGPT en mij uit te leggen wat er is gezegd.
Zeven praktische strategieën om nieuwsvermijding tegen te gaan
Bij Robin van Deutekom op LinkedIn las ik over deze sessie, zij volgt alle sessies gewoon vanuit Nederland en vat deze iedere dag samen: handig! Ze schrijft: Hier vertellen Nic Newman van het Reuters Institute for the Study of Journalism en Ellen Heinrichs, oprichter van het Bonn Institute, waarom mensen soms he-le-maal klaar zijn met nieuws en vooral wat je er als journalist en media-organisatie aan kan doen.
Onderzoek naar de toekomst van nieuwsconsumptie van Financial Times
Robin van Deutekom schrijft over een andere sessie: Als je één ding terugkijkt, laat het dan deze sessie zijn. De Brit George Montagu presenteert een onderzoek naar de toekomst van nieuwsconsumptie dat hij deed met FT Strategies, de consultancytak van de Financial Times. Ze vroegen een grote groep 18-25-jarigen: wat willen jullie van het nieuws? Aan bod komen zaken als vertrouwen in de journalist, zich gehoord voelen, formats die in hun leven passen en toegankelijk taalgebruik.
Oh, en Montagu debunkt en passant ook nog de aanname dat jonge generaties alleen maar voor gemak gaan en niet willen betalen voor nieuws. Zijn belangrijkste statement: ‘It’s not the audience that’s broken, it’s the product.’
- Maak een roadmap voor AI: Het ontwikkelen van een duidelijke AI-roadmap is essentieel voor nieuwsorganisaties. Deze roadmap richt zich op het integreren van AI-technologieën in dagelijkse redactionele processen en het opstellen van strategieën voor duurzame implementatie, met als doel efficiëntie te verbeteren en journalistieke kwaliteit te handhaven.
- Personaliseren van de nieuwservaring: AI stelt nieuwsorganisaties in staat de nieuwservaring te personaliseren door content af te stemmen op de individuele behoeften en voorkeuren van gebruikers. Dit verhoogt de relevantie en betrokkenheid van het publiek, wat cruciaal is voor het opbouwen van een loyale lezersbasis.
- Verzamelen en juist taggen van data: Accurate datacollectie en het correct labelen van data zijn fundamenteel voor het succesvol toepassen van AI. Goed getagde data verbeteren de mogelijkheden van AI-systemen om betekenisvolle patronen te identificeren en inzichten te genereren die de redactionele strategieën ondersteunen.
- Nieuwe contentstrategieën die profiteren van AI: Het implementeren van AI opent de deur naar innovatieve contentstrategieën. Deze strategieën kunnen bijvoorbeeld inhouden dat er verschillende versies van een verhaal worden gecreëerd die zijn afgestemd op diverse publieksgroepen, waardoor content meer gepersonaliseerd en interactief wordt.