24 juni 2024

Waarom een eigen nieuwsbrief goed werkt voor Eus

Bij het AD had ik regelmatig contact met Özcan Akyol omdat we met zijn columns zoveel mogelijk mensen wilden bereiken. Daarbij keken we ook hoe we zijn social kanalen konden inzetten en toen ik mijn nieuwsbrief startte adviseerde ik hem om er ook één te beginnen. Inmiddels is hij er zo blij mee dat hij er columns over schrijft en podcasts over maakt. Ik vroeg hem om voor deze nieuwsbrief te vertellen over de voordelen van zo’n eigen nieuwsbrief:

‘Toen je me voorstelde om aan een nieuwsbrief te beginnen, was ik een beetje huiverig. Het fenomeen heeft een oubollig imago. Bovendien vroeg ik me oprecht af: wie zit daar nu in vredesnaam op te wachten?

Door de verschraling en mogelijk de teloorgang van sociale media ben ik met hulp van Jeroen Wolper toch overstag gegaan. Het contact met mensen is voor mij ook een vorm van kapitaal. Ik weet wat er onder hen leeft én ik kan ze tijdig aankondigen als er iets nieuws van mijn hand komt.

Maar ik wilde geen nieuwsbrief met louter reclame. Daarom bood ik een exclusieve column aan, een aantal dagboekaantekeningen over mijn persoonlijke leven en mijn activiteiten op professioneel vlak.

De dynamiek heeft me verbaasd. Veel mensen abonneerden zich op de nieuwsbrief en mailden direct iets aardigs terug. Er zit letterlijk 0 procent negativiteit in de reacties. 

Voor de ontvangers is het bovendien een manier om persoonlijk contact met mij te hebben. En dat is ergens wel ironisch: want andersom ervaar ik dat ook. 

Omdat de mensen zichzelf hebben opgegeven, klagen ze nooit over de content. Ze zijn er juist blij mee. En vanwege mijn openhartigheid delen zij ook allerlei persoonlijke verhalen. Dat geeft het geheel een community-gevoel. Vooral omdat ik me heb voorgenomen om iedereen te antwoorden.

En natuurlijk is het voor mij handig als ze weten dat ik een nieuwe podcast maak of om het theater ga staan. Maar ik verkoop niets – in letterlijke zin. Dat zou het sympathieke karakter van de nieuwsbrief schaden.

inmiddels heb ik dik tienduizend abonnees. Er zijn pas dertien nieuwsberichten verstuurd (inschrijven kan via deze link). De resultaten en het plezier overstijgen al mijn verwachtingen. Ik ga kortom de nieuwsbrief volop uitbreiden. Bedankt voor je inspiratie.’

Wil je dit soort berichten iedere zondag om 8u gratis in je mailSchrijf je in voor mijn wekelijkse podcast.