
Vorige week kon je in deze nieuwsbrief lezen hoe een aantal titels de afgelopen twee jaar flink zijn gestegen.
Hier stonden ook drie van oudsher Brabantse krantentitels tussen. De online redacties van het Eindhovens Dagblad, BN deStem en het Brabants Dagblad zijn sinds een aantal jaar samengevoegd in Tilburg en staan onder leiding van online chef Ronnie Vermonden. Interessant dus om aan hem te vragen waar hij denkt dat de groei vandaan komt.
‘In Brabant hebben we een gezamenlijke online redactie die hoofdverantwoordelijk is voor de online uitingen van BN DeStem, ED en BD online. Dat draaide al niet slecht, maar ruim twee jaar geleden hebben we gekeken naar waar de winst te behalen valt. In resultaten, maar ook wat we inhoudelijk doen.
Het voornaamste is dat we naar ieder platform/kanaal hebben gekeken. Met behulp van de toenmalige data-analist Milan Haak hebben we de kanalen naast elkaar gelegd. Welk publiek past bij welk kanaal? Wat zijn de piekmomenten? Op basis daarvan hebben we per kanaal een strategie ontwikkeld.
Veel nieuwsmedia doen met één verhaal min of meer hetzelfde. Een push = hoog op de home = een Facebookpost = misschien wel een Instagrampost = misschien de opening van een nieuwsbrief. Wij doen dat anders. Het kan zo zijn dat we een top 8 met enkel regionale verhalen op de site hebben staan, maar dat we ondertussen op de app andere verhalen pushen. We weten dat onze app pushgebruikers niet per se de meest loyale bezoekers zijn, dus die hopen we op deze manier toch bij ons te houden of vaker bij ons te krijgen.
Tegelijk proberen we inhoudelijk onze collega’s te prikkelen om te experimenteren, om net andere dingen te doen dan regioverslaggevers van de drie titels. Zo zag collega Matthijs Keim kansen rondom De Efteling, toch een van de grootste bedrijven van Brabant. Inmiddels mag hij een echte kenner genoemd worden en slaan bijna al zijn verhalen aan.
Nu het bereik enorm is gestegen, willen we dit jaar proberen om onze abonnees meer te laten lezen. Een van de manieren is door te werken met live eindredactie. Het optimaliseren van verhalen voor je publiek stopt niet bij publicatie. Meermaals koppentesten, fototesten, de intro weer tegen het licht houden. Het helpt allemaal voor een betere bezoekerservaring van de lezer, hopen we en denken we. Tot nu toe zien we al een stijging van het aantal gelezen verhalen door abonnees.
Als ik je verhaal goed hoor, dan is er nu een optimalisatieslag gemaakt en als er geen gekke algoritmes veranderen, dan zal je in de lijst over 2 jaar zo’n stijging vermoedelijk niet meer meemaken op basis van unieke bezoekers. Denk jij dat ook?
‘Dat denk ik ook. Ik denk dat we qua aantal bezoekers stabiel zullen zijn de komende tijd, als je het externe verkeer (vooral Google) wegstreept. Google kan enorm veel extra verkeer opleveren, maar een week later veel minder dan gemiddeld. De Google-cijfers proberen we een beetje weg te denken.’
Dit artikel verschenen als eerst in mijn gratis wekelijkse nieuwsbrief. Schrijf je hier gratis in.