29 januari 2014

Alle Nederlanders op de Olympische Spelen op social media

Voor Buzzcapture maakt ik een overzicht met alle social media accounts van de Nederlanders die naar de Olympische Spelen gaan. Klik hieronder op de Social Media Gids en spaar ze allemaal!

2014 01 17 Social Media Gids def

Wij hebben alle uitingen verzameld in deze speciale Olympische editie van de Social Narrowcast. Credits voor de infographic zijn voor mijn collega Elske Fontein.

Twitter

Liefst 97% van de Nederlandse Olympiërs heeft een Twitteraccount. In deze Social Media Gids kun je eenvoudig zien onder welke naam ze actief zijn. Credits voor de Twitteraccounts zijn voor Paul van Veenendaal, die dit lijstje plaatste op zijn account @yizmo. Schaatster Marrit Leenstra is de enige in de ploeg die niet twittert. In de gids staan de sporters gesorteerd op basis van Twittervolgers (van links naar rechts en van boven naar beneden). Wil je snel zien wat er onlangs is getwitterd door onze sporters? Bekijk dan de uitingen en de trending topics in de social narrowcast die Buzzcapture voor de Spelen maakte.

Facebook

Ruim 80% van de sporters is naast Twitter ook actief op Facebook. De meeste sporters plaatsen ook openbare berichten, een enkeling lijkt zijn of haar account te hebben afgeschermd voor vrienden. Er is opvallend veel verschil in de professionaliteit van de pagina. Sommige pagina’s zijn duidelijk ‘zakelijk’ opgezet met vooral informatie over de sport, andere plaatsen juist persoonlijke foto’s en pagina’s. Omdat deze sporters (tot voor kort) nog niet zoveel mediatraining gehad hebben als bijvoorbeeld voetballers, is het leuk om de berichten te volgen. De berichten zijn ook opgenomen in de social narrowcast.

Instagram

De schaatsers Sven Kramer, Jan Smeekens, Ronald Mulder, Koen Verweij, Ireen Wust en Lotte van Beek zijn actief op Instagram (17% van het totaal). Daarnaast hebben we in de Social Media Gids de eigen websites van de sporters toegevoegd, omdat ze daar ook persoonlijke informatie op plaatsen. 72% van de Olympiërs heeft een eigen website.

Blijf de sporters volgen

Gedurende de Olympische Spelen zal Buzzcapture op dit blog en via Social Media blijven berichten over opvallende social media gerelateerde zaken. Volgende week verschijnt hier een blog over de rol van sportsponsoring op de social media kanalen van de sporters.