Vrijdagmorgen 31 mei wilde ik een blogje schrijven over de laatste aflevering van DWDD. Terwijl ik aan het schrijven was, merkte ik dat het een artikel was dat een groter podium verdiende. Daardoor mailde ik Bram Koster van Marketingfacts en stond het blog uiteindelijk om 14u die middag live.
Vanavond sluit Matthijs van Nieuwkerk weer een seizoen DWDD af. Op basis van het online volume is direct zichtbaar wanneer de highlights van het afgelopen seizoen plaatsvonden. Het bezoek van boyband MainStreet leidde online tot een grote piek, zo blijkt uit onderzoek wat we bij Buzzcapture hebben uitgevoerd.
Gemiddeld volume
In het afgelopen seizoen werd zesmaal een volume bereikt van minimaal 4.000 online uitingen per dag. Het gemiddelde volume tijdens een uitzending ligt rond de 2.500 tweets. In onderstaande grafiek is te zien dat de ultieme piek dit seizoen bereikt werd op 25 februari, toen de Nederlandse boyband MainStreet op bezoek was:
Record van 2011/2012 niet overtroffen
Tijdens het vorige seizoen werd elfmaal een volume gehaald van 4.000 berichten en hoger en ook het hoogtepunt op basis van het online volume lag vorig seizoen hoger. De uitzending waarin Rutger Castricum ruziede met Frenk van der Linden en Felix Rottenberg was destijds goed voor een piek van bijna 12k utitingen. In totaal is dit seizoen 14% minder getwitterd over DWDD dan vorig seizoen, ook op het forum van fok.nl (waar dagelijks meegepraat wordt over DWDD) nam het volume flink af. Op Facebook wordt juist meer gesproken over DWDD en dit kanaal completeert de top-3 kanalen waar DWDD het meest besproken wordt. Opvallend is dat het volume op Hyves en GeenStijl afgelopen seizoen is gehalveerd.
Tafeldame
Een vast onderdeel in DWDD is de tafelheer of tafeldame. Deze worden dan ook vaak genoemd online. Afgelopen seizoen blijkt het online volume het hoogst te zijn als Gerdi Verbeet tafeldame is, zoals de dag na de kroning van Willem-Alexander. De uitzending waarin het meest over een tafelheer gesproken werd, is 27 november. Op deze dag schoofacteur Benja Bruining aan.
Maandag meest besproken dag DWDD
Online wordt op maandag het meest over DWDD gesproken. In liefst 50% van alle weken van dit seizoen, zorgde de maandag voor de hoogste piek. De vrijdag was in 38% van alle weken de op één na meest besproken dag van de week. Online laten mensen zich ten opzichte van vorig seizoen zowel positiever als negatiever uit. Uit de handmatige sentimentanalyse van Buzzcapture blijkt dat het positieve sentiment met 3% stijgt naar 15% van alle uitingen en het negatieve sentiment stijgt met 4% naar 14% van het totaal.
Associatie tussen DWDD en politieke partijen
Geert Wilders wil niet verschijnen in DWDD omdat dit volgens hem een verschrikkelijk links programma is. Een manier om deze stelling te toetsen is te kijken naar welke politieke partijen het meest genoemd worden in combinatie met DWDD. Op basis van deze ‘share of buzz’ blijkt PvdA het meest genoemd te worden in combinatie met DWDD (33%), op gepaste afstand gevolgd door de VVD (20%) en de SP (12%). De totale optelsom van alle ‘linkse partijen’ zorgt voor 61% van het totaal. Tijdens de verkiezingen in 2012 kregen deze partijen 45% van alle stemmen. Uiteraard is ‘genoemd worden’ in combinatie met DWDD geen stem of waardeoordeel, het is slechts een constatering van wat er online gezegd wordt.
Top-5 meest besproken uitzendingen
Tenslotte dan de onvermijdelijke top-5 uitzendingen van dit seizoen. Opvallend is dat van dit lijstje 4 uitzendingen op maandag waren en dat niet in deze afleveringen niet de extreem bekende Nederlanders zijn te zien, maar juist een groep mensen die bij het normale DWDD-publiek (en daar reken ik mezelf dan even toe) niet heel bekend zijn: een natuurkundige, een groep vrouwen dat meer vrouwen op tv zou willen zien, een politieke vernieuwer en een (voor mij althans onbekende) boyband.
Top 5:
5. 27 november 2012 (Wilma Wind, Klöpping en Walter Lewin)
4. 19 november 2012 (Peter R. de Vries, Boer zoekt vrouw)
3. 18 februari 2013 (vrouwen en Mart Smeets)
2. 3 september 2012 (Sywert, Maurice de Hond, Alexander Pechtold)
1. maandag 25 februari 2013
In de meest besproken aflevering van dit jaar was de Nederlandse boyband MainStreet te gast. Ruim 20% van alle uitingen over DWDD bevatte alleen de term MainStreet. Het online volume tijdens deze uitzending is ruim tweemaal zo hoog als tijdens de uitzending die op nummer 2 in deze lijst staat,
Opvallend is dat het postieve sentiment (20%) ook veel hoger ligt dan tijdens een gemiddelde uitzending. Ook het negatieve sentiment (7%) ligt veel lager dan gemiddeld.
Volgend jaar wordt het extra interessant te zien wat het volume van DWDD online zal zijn. Halverwege het seizoen zal het programma zeer waarschijnlijk verhuizen naar het tijdstip 19-20u en naar het een andere zender: Nederland 1. Uiteraard zullen wij deze verandering in de gaten gaan houden.
Het volledige artikel is terug te lezen op Marktetingfacts.