1 januari 2015

Nieuwe “Wie is de Mol?” Social Media Analyse 2015

Op het Buzzcapture blog publiceerde ik vandaag mijn nieuwe Wie is de Mol-blog. Direct na plaatsing werd dit blog opgepikt als meest gedeelde Wie is de Mol-blog van vandaag door Current.ly. Check hier mijn analyse voor de 2015-editie!

Een nieuw seizoen “Wie Is De Mol?” begint op Nieuwjaarsdag. Ook in 2015 hebben tien deelnemers een contract moeten tekenen inclusief een grote boete als zij ook maar íets over het spelverloop uitlekken. Vorig jaar waren de afgevallen WIDM-deelnemers op te sporen via Twitter en Instagram en ook bij Expeditie Robinson gingen de deelnemers later het jaar de fout in. Voor zulke mega producties was dit niet zo slim. Hebben de deelnemers dit jaar hun lesje geleerd? Lees verder als je het antwoord op die vraag wilt weten, maar let op: misschien zit er wel een spoiler in!

Opnameperiode Wie is de Mol 2015

Om te kunnen zien wie er tijdens de opname actief was op Social Media moest ik eerst een overzicht maken van de accounts van de deelnemers in de Brand Monitor, de (social) media monitoringtool van Buzzcapture.

opnameperiode wie is de mol 2015

Bovenstaande grafiek toont aan dat de opnameperiode van Wie is de Mol ook dit jaar in mei en begin juni heeft plaats gevonden. Vorig jaar was goed te zien dat Maurice al snel weer aan het Twitteren was geslagen, maar deze fout lijkt voorkomen te zijn. Dit jaar lijken de deelnemers wel een Social Media-training te hebben gehad. Maar toch lieten de deelnemers ook dit jaar online sporen achter. Wil je het weten? Lees dan verder. Wil je geen online hints lezen: Stop dan hier met lezen! Het laatste wat ik wil is je kijkplezier verpesten!

Social Media stilte van 17 mei tot 10 juni

Vrijdagavond 16 mei was Pieter Derks nog te zien in De Wereld Draait Door en trad Marlijn Weerdenburg nog op met haar band Miss Molly and me. De deelnemers zijn dus op zijn vroegst 17 mei vertrokken. Dit blijkt ook uit de grafiek hierboven. Het lijkt er dit jaar op dat er toch een Social Media Training is geweest voor de deelnemers, want er zijn (helaas) weinig berichten gevonden in de opnameperiode. Marlijn Weerdenburg plaatste op 1 juni een tweet waarin ze stelt in New York te zijn. Maar aangezien ze zelf niet op de foto staat en ze er verder geen enkel bericht over stuurde, kun je vraagtekens zetten bij de echtheid van de Tweet. Bovendien is aangekondigd dat de opnamen in Sri Lanka hebben plaatsgevonden, daarvandaan ligt New York niet echt op de route. Ook Evelien Bosch was net iets eerder dan de rest terug op Twitter. Maar ook deze tweets zouden door iedereen geplaatst kunnen zijn. Wat dit betreft heeft de productie beter werk geleverd dan vorig jaar! Een overzicht van het laatste Social Media bericht voor de start van de opnames én de eerste bij thuiskomst:

wie is de mol opnameperiode

 

Voor de wedstrijd Nederland-Spanje op het WK (13 juni) was iedereen in ieder geval weer terug. Opmerkelijk is wel dat de zeer actieve @MrsVanderLinden pas op 12 juni weer terug is op Twitter, terwijl Pieter Derks in zijn column op Radio 1 aangeeft dat hij op 10 juni een lekker avondje op de bank tv heeft zitten kijken. Daarnaast is ook Carolina Dijkhuizen op 10 juni alweer met een nieuw project bezig en heeft ze tijd gehad naar de kapper te gaan:

wie is de mol analyse

Is “de Mol” drie weken na einde opnamen vader geworden?

Het was dit jaar duidelijk moeilijker om sporen te vinden dan vorig jaar. Toch viel mijn oog op een aantal berichten op de Facebook-pagina van Pieter Derks kort na afloop van de opnameperiode:

widm pieter derks

Een paar kliks later las ik dat Pieter Derks op 4 juli (en wellicht eerder) vader is geworden. Als de productie een Mol moet kiezen, dan zullen ze toch niet degene kiezen die een hogere kans heeft terug naar huis te moeten dan een ander? Want hoe moet je verder met de opnamen als de Mol onverhoopt naar huis moet? Aangezien Derks kort na de geboorte alweer op ging treden, lijkt het er niet op dat het kindje veel te vroeg geboren was en in een interview gaf hij aan dat hij het vaderschap heel serieus neemt. Maar voordat dit een aflevering van RTL Boulevard gaat worden: ik verwacht dat Pieter Derks de Mol niet is en ook zijn volggedrag vind ik dusdanig opvallend dat ik hem van mijn Mol-lijstje streep.

Volgrelaties

Ook al plaatsen de deelnemers geen berichten op Facebook, Instagram of Twitter, dan nog kun je bepaalde (op het eerste oog) onzichtbare acties opsporen. Op Twitter kun je namelijk zien welke kandidaten elkaar volgen. Je kunt duizend redenen hebben om iemand te volgen op Twitter, maar als je met elkaar meer dan 3 weken in Wie is de Mol hebt gezeten, is de kans best groot dat je vanaf dat moment ook diegene gaat volgen.

In onderstaand overzicht zie je in de linkerkolom welke deelnemer de ander (boven) volgt:

widm 2015 social media afvallers

Het leek me goed presentator Art Rooijakkers ook toe te voegen aan de tabel. Chris Zegers Twittert al vanaf 2012 niet meer en is daarom uit het overzicht gelaten. Sinds april 2014 Twittert @EshWet (Ajouad El Miloudi) niet meer en wordt wellicht daarom door slechts 3 andere kandidaten gevolgd. Carolina Dijkhuizen had een lange Twitterstilte ingelast en is pas sinds november 2014 weer terug op Twitter. Dit kan verklaren waarom ook zij door slechts 3 andere wordt gevolgd. Opvallend is dat Rik van de Westelaken de enige deelnemer is die alle andere deelnemers zelf volgt.

Margriet van der Linden (die ook pas op 12 juni terug was op Twitter) wordt door alle deelnemers gevolgd, behalve de op Twitter gestopte @EshWet. Dit terwijl zij zelf Evelien Bosch níet volgt.
Vorig jaar bleken Maurice en Jennifer door weinig andere deelnemers teruggevolgd te worden en zij hoorden allebei bij de eerste groep afvallers. Maar gelukkig kun je nog verder kijken dan alleen een volgrelatie.

Datum van volgen dankzij PeerReach

Als we naar de actuele volgrelaties kijken, dan is dit natuurlijk nadat de perspresentatie geweest en hebben alle deelnemers elkaar weer gezien in oktober. Gelukkig heeft Buzzcapture een partner die nog verder in de volgrelaties kan duiken: PeerReach. Dit Nederlandse bedrijf heeft een enorme database met volgrelaties aangelegd. Het mooie is dat zij ook op 2 weken nauwkeurig het moment kunnen vinden wanneer een Twitteraar een ander is gaan volgen. Dit is voor de echte molloten natuurlijk interessant. Hieronder een overzicht van de datum (met marge van 2 weken) waarop een deelnemer een ander is gaan volgen.

wie is de mol 2015

 

Wat valt er op aan deze data?

  • Rik van de Westelaken is andere deelnemers gaan volgen op 23 mei 2014. Dit was een week na de start van de opnamen, door de marge van twee weken zou dit ook voor de opnameperiode geweest kunnen zijn.
  • Op 4 juni ging Evelien Bosch vier deelnemers volgen op Twitter die zij nog niet volgde voor die tijd. Opvallend is dat zij Viktor Brand niet is gaan volgen.
  • Pieter Derks volgt direct na de opnamen Rik van de Westelaken en Marlijn Weerdenburg, gaat pas in september Evelien Bosch en Margriet van der Linden volgen en pas in december volgt hij Carolina Dijkhuizen en Viktor Brand. Carolina had geen account, maar ook Pieter Derks volgt eerst andere deelnemers om (net als Evelien) Viktor Brand pas later te gaan volgen.
  • Martine Sandifort werd vóór de opnamen al door vier andere deelnemers gevolgd, deze kende zij dus al. Van de andere deelnemers ging alleen Viktor Brand haar in oktober volgen, toen hij iedereen ging volgen. Bijvoorbeeld Marlijn Weerdenburg ging 7 andere deelnemers volgen, maar sloeg alleen het account van Martine Sandifort over. Daarnaast volgt Sandifort Rik van de Westelaken en Evelien Bosch niet, net als Margriet van der Linden.
  • Marlijn Weerdenburg volgt dus iedereen behalve Martine Sandifort. Na de opnamen was ze op 17 juni alweer op stap met Rik van de Westelaken. Ook de rest van het jaar stuurt Marlijn veel foto’s waarop ze samen te zien is met Rik. Opvallend, want voor de opnamen volgden ze elkaar nog niet op Twitter.
  • Margriet van der Linden volgt alle kandidaten behalve Evelien Bosch en Rik van de Westelaken. Toevallig de twee kandidaten die ook als eerste zelf deelnemers gingen volgen (en dus wellicht al eerder thuis waren?)
  • Viktor Brand ging in oktober (nadat hij als deelnemer werd aangekondigd) pas andere deelnemers volgen.
  • Presentator Art Rooijakkers volgt maar drie kandidaten op Twitter: Evelien Bosch, Margriet van der Linden en Rik van de Westelaken.

Wat ik daarnaast leuk vind aan dit overzicht is dat je al kunt zien welke kandidaten elkaar “kennen” via Twitter en dus zeer waarschijnlijk ook in real life. Wellicht kan deze onderlinge band het spel wel beïnvloeden.

Conclusie

Allemaal leuk en aardig die volgrelaties, maar je wit natuurlijk voorspellingen voor je Wie is de Mol-pool! Hoewel het bewijs minder hard is dan vorig jaar durf ik op basis van deze analyse wel een aantal dingen te stellen:

  • Pieter Derks is niet de Mol. Maar hij zou wel lang in het spel kunnen zitten als deelnemer.
  • Viktor Brand vliegt er in een vroeg stadium uit.
  • De kans dat Evelien Bosch de Mol is, is vrij klein. Volgens PeerReach volgde zij voor het einde van de opnamedatum al andere deelnemers en Martine Sandifort én Margriet van der Linden volgen haar niet terug.
  • Aangezien Carolina Dijkhuizen op 10 juni alweer met een nieuw kapsel op de set stond voor een nieuw project (kandidaten lijken niet voor 9 juni teruggekeerd in Nederland), lijkt de kans klein dat ze lang in het spel blijft klein. Want kun je meedoen aan een “nieuw project” als je niet x-aantal dagen van tevoren weet of je 10 juni terug bent? Bovendien is ze nadat ze weer actief is gaan Twitteren geen andere kandidaat gaan volgen op Twitter, wat opmerkelijk is als ze met hen 4 weken in het buitenland is geweest.
  • Martine Sandifort wordt niet gevolgd door Marlijn Weerdenburg en volgt zelf Evelien en Rik niet. Eind oktober volgde ze pas andere kandidaten terug. Mits deze drie kandidaten er zelf vroeg uitgaan, lijkt de kans dat zij de Mol is klein.
  • Rik van de Westelaken wordt door veel andere deelnemers direct bij thuiskomst gevolgd en is er close met Marlijn Weerdenburg sinds de opnamen. Wel volgt Martine Sandifort hem niet en zou hij de eerste kunnen zijn geweest die andere deelnemers ging volgen volgens PeerReach. Door de marge van 2 weken zou hij de anderen ook vooraf toegevoegd kunnen hebben op Twitter. Ik denk dat hij óf heel vroeg (binnen 4 afleveringen) uit het spel gaat of er juist lang in zit (finale).
  • Gelet op het aantal kandidaten dat haar volgt en de datum (12 juni) dat ze weer actief ging Twitteren lijkt Margriet van der Linden lang in het spel te blijven. In ieder geval is er geen aanleiding te veronderstellen dat ze snel afvalt.
  • Behakve de tweet van Marlijn Weerdenburg vanuit “New York” (waarvan over de echtheid kan worden getwijfeld), is er geen spoor voor Marlijn gevonden. Wel is de band met Rik gedurende de rest van het jaar behoorlijk opvallend. Dit zou betekenen dat ze lang samen zijn opgetrokken.
  • Chris Zeegers en Ajouad El Miloudi zijn niet te vinden op Social Media tijdens de opnameperioden en zijn ook niet op een premiere verschenen in de opnameperiode. Er valt op basis van deze analyse niets over te zeggen.

Waarom maakt Buzzcapture een Social Media Analyse?

Vorig jaar kreeg ik veel positieve reacties op mijn analyse en het laat precies zien hoe je met een juiste analyse Buzzcapture kunt gebruiken. Helaas waren er ook een handvol mensen die vonden dat ik het spel verpest. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Waarom doe ik het dan toch? Omdat er (serieus) tientallen blogs geschreven worden over de zoektocht naar De Mol en het zo’n grote productie is, vind ik het als Social Media Analist van Buzzcapture leuk om mee te zoeken naar de Mol. Terwijl het blijkbaar zoveel mensen bezig houdt, lukte het me vorig jaar in een paar uurtjes de eerste afvaller goed te voorspellen.Dit terwijl de deelnemers 250.000 EUR boete krijgen als ze iets over het spelverloop uitlekken. Door er duidelijk bij te melden dat je niet verder moet lezen als je dit soort aanwijzingen niet wilt weten, waarschuw ik je genoeg.

De rol van Social Media wordt onderschat en het lijkt me goed dat de producenten van een dergelijk groot programma rekening houden met de gevolgen van Social Media gedrag. Toen het programma jaren geleden startte bestond Social Media nog niet. Het is natuurlijk extreem lastig om alles geheim te houden, maar door een goede training vooraf en goede social media monitoring achteraf, kun je veel ellende voorkomen. Dit jaar lijkt de training goed geweest te zijn, maar lijken de online sporen via monitoring toch wat afvallers aan te tonen.

Het lijkt mij te gek als Social Media Analisten ingezet gaan worden door omroepen om speurwerk te doen. Er zijn namelijk veel social media trainers, maar het echte veldwerk wordt (vaak) door analisten gedaan en dat hoop ik met deze analyses aan te tonen. Ik hoop natuurlijk van harte dat ik na Wie is de Mol 2014 en Expeditie Robinson 2014 nu ook met Wie is de Mol 2015 een flink aantal juiste conclusies trek. Heb je toevallig begin juni in een restaurant zitten eten naast een kandidaat? Of zat je terug in het vliegtuig eind mei met een aantal deelnemers? Laat het me dan weten! Zo houden we de productie van volgend jaar nog scherper en wordt onze zoektocht volgend jaar alleen maar moeilijker.

Uiteraard wens ik je het allerbeste voor 2015 en heb je een vraag of opmerking over deze analyse of wil je me laten weten dat het bewijs veel te dun is? Laat het me vooral weten via Twitter.

Jaap van Zessen | @jaapvanzessen