Een belangrijke verandering bij ChatGPT deze week. Je kunt de tool vanaf nu ook als zoekmachine gebruiken, dat betekent dat je een actuele vraag kunt stellen en je een kort antwoord krijgt met de bron waar het antwoord vandaan komt. Eigenlijk precies wat Google doet dus en hiermee kunnen betaalde gebruikers de tool nu gebruiken. Mijn eerste indruk is dat de resultaten gewoon goed zijn en dat het fijn is dat het zonder advertenties is.
Zo zorg je dat je website (niet) wordt getoond door ChatGPT
Moederbedrijf van ChatGPT, OpenAI, heeft inmiddels samenwerkingen met grote uitgevers zoals Axel Springer, Le Monde, Reuters, El País, AP en de Financial Times. Op dit moment staat er nog geen Nederlandse (of Vlaamse) uitgever in dit rijtje. De kans is groot dat titels waarmee ChatGPT samenwerkt vaker getoond gaan worden, dus het is interessant om te volgen of hier een partij uit de Benelux aan wordt toegevoegd. Iedere uitgever kan zelf aangeven of ze wel of niet getoond willen worden in de zoekresultaten, legt OpenAI uit.
ChatGPT nieuwe verkeersbron vol kansen voor distributiestrategie
Bij mij gaan er natuurlijk gelijk allemaal bereikcijfers door mijn hoofd. Want dit betekent ook dat er een nieuwe verkeersbron is om in de gaten te houden. Twee weken geleden las je al dat Facebookcijfers teruglopen en Google-cijfers enorm toenemen. Mogelijk gaat ChatGPT ook wat verkeer opleveren richting jouw site en kun je nieuwe (of bestaande) bezoekers binnen trekken.
Wat je nu alvast kunt doen is kijken wat je positie is als je zoekt op je eigen merk in combinatie met onderwerpen of plaatsen waar je graag gevonden wilt worden. Als ik vraag om het laatste nieuwsvideo’s uit Utrecht krijg ik bijvoorbeeld dit:
Ik zou direct kijken of ik gevonden word op de belangrijkste onderwerpen en als ik er niet bij sta kijken wat het verschil is tussen wat jij aanbiedt en de content die juist wel getoond wordt.
Op dit moment kunnen alleen betalende gebruikers erbij, maar het zal vast geen jaar duren voor iedere gebruiker dit kan doen en het echt een (in eerste instantie kleine) concurrent voor Google kan worden.
In Google Analytics lijk je ook te kunnen achterhalen hoeveel verkeer er op je site komt en welke artikelen ze lezen, al ben ik zelf nog niet aan de slag gegaan met utm-codes. Ik zou graag ervaringen delen binnenkort, dus stuur me een bericht als je dit werkend hebt!
Vorige week las je dat AI ook je laptop kon overnemen, het zal dus ook geen jaren duren voordat je gewoon kunt vragen: ‘Ik wil me inschrijven voor de nieuwsbrief van Jaap van Zessen’ en dat ChatGPT dat gewoon verder voor je regelt.
Ook zou je denk ik straks overzichten kunnen gaan vragen als: Geef me iedere ochtend een overzicht van alles wat de afgelopen 24 uur verschenen is en wat ik graag lees. En wat ik graag lees dat weet je: De nieuwe Worlde van NY Times, alle artikelen over mijn eigen wijk in het regionale nieuws, de nieuwe column van Eus, als er een artiest uit mijn favorieten in een tv-programma is geef me dan een link, geef me altijd de 6 minuten samenvatting van Ajax zonder de uitslag te vermelden, wie er te gast waren in de talkshows en vat politiek nieuws samen in 5 bullets etc.
En natuurlijk, de antwoorden zijn niet allemaal goed en er worden nog fouten gemaakt. Maar als je ziet hoe snel de stappen genomen worden, kun je nagaan dat deze er ook snel uit zullen verdwijnen.
Ik krijg er zin in ieder geval 🙂
Dit artikel verscheen als eerste in mijn wekelijkse en gratis nieuwsbrief. Wil je deze ook ontvangen? Schrijf je hier in!