Vorige week publiceerde ik een grafiek van Nederlandse merken die het grootste online bereik hadden in december 2023. Onder mijn LinkedIn-bericht reageerde Jeroen Stikkelorum dat het ook leuk kan zijn om de grootste Nederlandse merken op Google te laten zien. Van dat aanbod maakte ik graag gebruik. Jeroen is eigenaar van SEO-brein en kan via Newzdash een uitdraai maken van de merken die het meest getoond worden in de Top Stories van Google. Die data zie je in de grafiek hierboven.
Nieuwsmerken krijgen meer verkeer via Google
De meeste nieuwsmerken krijgen tegenwoordig meer verkeer via Google naar hun website dan via social media. Bij sommige merken is het aandeel van al het verkeer via Google zelfs meer dan de helft. En omdat impact maken en veel mensen bereiken een belangrijk doel is in de journalistiek, is het goed om de mogelijkheden goed te benutten.
Vergeleken met de grafiek van vorige week wordt NOS.nl nu wel meegenomen in de data. Na AD.nl en NU.nl is NOS vlak voor Telegraaf.nl het derde nieuwsmerk via Google in de maand december 2023 geweest. RTL Nieuws scoort hier relatief veel lager en andere merken als Shownieuws, Linda.nl en TVGids.nl ontbreken in de top-20.
Om deze data te duiden vroeg ik SEO-expert Sophie Winkels van DPG Media (luister vooral deze podcast met Sophie over hoe zij redacties wegwijs maakt in de wereld van SEO) hoe zij naar deze data kijkt. Allereerst vroeg ik wat de Top Stories precies zeggen: ‘De tabel laat alleen de zichtbaarheid in de Top Stories van Google Search zien, dus rest van de blauwe linkjes in Google Search worden niet meegenomen. Net zoals Discover en News. In de Top Stories staan vaak initiële nieuwsberichten, maar er wordt ook zeker ruimte gemaakt voor follow-ups, zoals interviews met betrokkenen of uitlegstukken. Dat maakt dat kleinere en regionale redacties net zo goed in de Top Stories terecht kunnen komen. Daarnaast zie ik ook steeds vaker dat er extra blokken aan de Top Stories worden toegevoegd, zoals Regionaal nieuws of ‘Ook in het nieuws’. Genoeg plekken dus voor veel verschillende sites.
Waarom staan er Vlaamse merken in?
‘En een paar Vlaamse sites staan er tussen omdat zij ook Nederlandse content maken en die sites hebben een hele hoge ‘domain rating’, ofwel een hele hoge online autoriteit. Zo zie je in Vlaanderen ook de Nederlandse sites in de zoekresultaten staan.’
Wat kunnen merken doen om hoger in de lijst te komen?
‘Een ijzersterke kop schrijven. Als de term waar mensen op googelen niet in je kop staat, dan neemt de kans af dat je in de Top Stories komt. Eigenlijk is het belangrijkste zoekwoord altijd de wie, wat of waar, zoals Sigrid Kaag, de spreidingswet of Weiteveen. En als de meeste mensen het actuele nieuwsartikel hebben gelezen, is het tijd voor een follow-up. Kijk bijvoorbeeld eens naar Google Trends en de ‘related queries’. Die zie je zodra je een zoekterm in Google Trends zet en rechts onderaan de pagina kijkt, zie je gelijk wat mensen nog meer zoeken rondom een onderwerp. Zo werd er bij de sneeuwval ook gezocht op ‘wanneer sneeuwvrij van werk’ en ‘hoe hard rijden op gladde weg. Daar kun je dan op inspelen met een artikel.’
Jeroen geeft vanuit zijn expertise ook nog tips: ‘Optimaliseer de techniek. Vakjargon: als jouw website sneller rendert, zal je een voorsprong hebben op de rest. Soms kan dat om mili seconden gaan.’
Op de site van SEOBrein gaan Jeroen en Sophie nog verder in op wat nieuwsmerken met SEO kunnen doen. Ik zou zeggen: Let vooral ook op de opbouw van het artikel om te zien hoe mensen met een marketing- en SEO-bril een nieuwsartikel opbouwen en vergelijk dit eens met een ‘normaal’ artikel 🙂
Wil je op de hoogte blijven van dit soort nieuws op het snijvlak van media, data en marketing? Schrijf je nu in en ontvang deze iedere zondag om 8u gratis in je mailbox.