
Er zijn weer verkiezingen in aantocht nadat het kabinet gevallen is. Aangezien mensen onder de 30 social media als primaire bron hebben om nieuws tegen te komen, is het interessant om te kijken hoe zichtbaar politieke partijen daar zelf zijn. Richting de verkiezingen in november zal ik af en toe inzoomen op de politieke partijen en ik begin deze week bij het platform TikTok. Omdat TikTok uit China komt en er zorgen om privacy zijn, waren partijen als de VVD, D66 en CDA er niet actief. Uit mijn analyse van oktober 2023 bleek dat vooral de BBB en Forum er volgers hadden en GL/PvdA dankzij het account dat GroenLinks al een tijdje daar had.
Nu we anderhalf jaar verder zijn, is D66 als partij toch weer actief geworden en zijn de lijsttrekkers van de VVD en D66 ook te volgen via TikTok. Onder het mom van ‘we moeten zijn waar ons publiek is.’
In de campagnetijd zijn partijen vaak erg druk en als de verkiezingen geweest zijn, verslapt de aandacht weer. Zo is ook te zien in het aantal berichten dat de partijen in dit kalenderjaar hebben geplaatst:
Forum plaatst gemiddeld meer dan 1x in de twee dagen, JA21 doet dit 3x per week en GL/PvdA en Denk doen dit iets vaker dan 1x per week. In de campagne-tijd zal actiever geplaatst worden. Als je social media in wilt zetten, dan moet de frequentie en de kwaliteit echt omhoog.
Sinds de laatste verkiezingen zijn deze partijen het meest gestegen in volger-aantal op TikTok:
DENK (mét Palestijnse vlag in de avatar) kreeg sinds de vorige verkiezingen de meeste volgers erbij. Ook FvD groeide fors. Waar de BBB nog wel het meeste aantal volgers heeft, groeide het de afgelopen anderhalf jaar veel minder hard. De partijen die pas net nieuw zijn op TikTok, groeien slechts met een paar duizend volgers.
Van alle partijen is het bericht van Forum over de dure prijzen van sigaretten het meest ingestart: ruim 1 miljoen keer. Forum deelt op hun account vooral fragmenten van hun mensen in de kamer en uit hun eigen show Forum Inside.
Een video van de BBB waarin Van der Plas een leerling van het praktijkonderwijs een hart onder de riem steekt (jij hebt geen leerachterstand!) wordt bijna 900.000x getoond. De BBB laat vooral fragmenten van Van der Plas in de media zien en vraagt leden op hun eigen congres wat ze willen, niet alle video’s zijn ondertiteld en die worden ook minder bekeken.
Het account van DENK komt het meest in de buurt van een influencer, met duidelijke thumbnails en ook in de video’s wordt er duidelijk vormgeving toegepast. De lijsttrekker is erg vaak te zien en bijna de helft van de video’s gaan over Gaza:
Er zijn meer lijsttrekkers actief dan partijen, maar waar Wilders op TikTok ontbreekt heeft Baudet bijna 250.000 volgers. Dit zijn er ruim 126.000 meer dan in oktober 2023.
Dit artikel verscheen als eerste in mijn nieuwsbrief. Wil je deze ook gratis ontvangen iedere week? Schrijf je hier in en lees meer politieke analyses de komende tijd.