Israël doet al sinds 1973 mee aan het Eurovisie Songfestival, een jaarlijks terugkerend muziekevenement waarbij verschillende Europese landen strijden om de titel van beste liedje. Maar waarom doet een land dat niet in Europa ligt mee aan dit evenement?
De belangrijkste reden voor de deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival is dat de omroep van het land, de Israel Broadcasting Authority, lid is van de European Broadcasting Union (EBU). De EBU is de organisatie die verantwoordelijk is voor de productie en uitzending van het Eurovisie Songfestival. Als lid van de EBU heeft Israël het recht om deel te nemen aan het evenement, ondanks het feit dat het land niet in Europa ligt.
Een andere reden voor de deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival is het feit dat het evenement een enorme populariteit geniet onder de Israëlische bevolking. Het festival wordt al jarenlang uitgezonden op de Israëlische televisie en heeft daar een grote fanbase. De deelname van Israël geeft de Israëlische bevolking de kans om hun land te vertegenwoordigen op een wereldwijd podium.
Bovendien heeft Israël de afgelopen jaren bewezen dat het een sterk liedjesland is. Het land heeft vier keer het Eurovisie Songfestival gewonnen, in 1978, 1979, 1998 en 2018. De deelname van Israël draagt dus zeker bij aan de diversiteit en kwaliteit van het festival.
Bekijk hier het winnende optreden uit 2018
In het verleden heeft de deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival ook bijgedragen aan de diplomatieke betrekkingen tussen Israël en andere Europese landen. Het festival heeft de mogelijkheid om mensen van verschillende landen en culturen samen te brengen en kan daarmee bijdragen aan vreedzame relaties tussen landen.
Kortom, de deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival is een gevolg van het lidmaatschap van de EBU, de populariteit van het festival onder de Israëlische bevolking en het succes van Israël in voorgaande jaren. Het draagt bij aan de diversiteit en kwaliteit van het festival en kan bijdragen aan diplomatieke betrekkingen tussen landen.
Iedere zondag een gratis nieuwsbrief met nieuws op het snijvlak van media, data en marketing? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.