Ruim anderhalf jaar lang werden er geen cijfers meer gepubliceerd over het online bereik van (nieuws)sites. Deze NOBO-cijfers, gemeten door VINEX, toonden maandelijks aan wat de grootste sites van Nederland waren. In juni 2020 werd AD.nl in die cijfers voor het eerst de grootste site van Nederland en in de maanden daarna wisselden NOS, NU.nl en AD.nl soms van positie. Maar de laatste jaren werd dit onderzoek niet meer gepubliceerd.
Tot deze week. Want NMO Online lanceerde deze week hun nieuwe onderzoek en zij gaan dit op maandbasis weer doen. Uit deze cijfers blijkt dat AD.nl in de laatste drie maanden van 2023 de grootste site was. In september waren Marktplaats en Buienradar groter. Belangrijke kanttekening is dat de cijfers van NOS.nl op dit moment nog ontbreken. Na AD en Buienradar staat RPO genoemd, dit zijn alle sites van de regionale omroepen in Nederland samen.
In bovenstaande grafiek zie je het aantal apparaten dat minimaal 1x op de site of app is gekomen, of iemand in die maand eenmalig of tien maal per dag de app opende maakt in deze cijfers dus geen verschil. Er wordt gekeken naar het aantal unieke gebruikers en niet naar pageviews.
Volg mijn wekelijkse nieuwsbrief als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen.
Bekijk ook: Deze nieuwsmerken worden het meest getoond in Google in Nederland