Acht medische specialisten gaan informatie delen op TikTok om desinformatie tegen te gaan via het nieuwe account @doktersvandaag.
‘We worden in de spreekkamer geconfronteerd met de meest bizarre voorbeelden’, vertelt medisch specialist Robin Peeters op Radio 1. Er staan nu zes video’s op het account van Dokters Vandaag, sommigen hebben al meer dan 100.000 views.
Kort na de lancering gaf staatssecretaris Van Ooijen aan dat hij hoopt dat artsen volop tegengas gaan bieden tegen desinformatie. Hij lijkt dus op zijn wenken te worden bediend.
Dokters Vandaag bedacht door TikTok Agency
Dokters Vandaag is bedacht door TikTok Agency Prappers. Daarom vroeg ik Joey Scheufler naar zijn motivatie om dit te doen: ‘Wij zien erg veel onzin en medische desinformatie voorbij komen op de diverse social media kanalen en dit wordt steeds meer. Als grote producent van TikTok video’s en formats weten wij hoe je een groot publiek kunt bereiken, deze kennis en onze productionele kracht zetten wij belangeloos in voor dit project. Hierin nemen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid omdat er een gedegen en betrouwbaar tegengeluid te horen moet zijn. Wij zijn dus ook erg blij met de meewerkende top artsen, die allen eveneens belangeloos meewerken. De behoefte blijkt groot, de eerste video’s worden erg goed bekeken.
Dat klinkt wel erg filantropisch. Is dit belangeloos?
‘Ja vooralsnog inderdaad geheel belangeloos. Zowel vanuit de artsen als vanuit ons. Wij doen dit vaker omdat het belangrijk is. Dit hebben we onder andere al eerder gedaan met longarts Wanda de Kanter specifiek tegen roken en vapen.’
Dit artikel verscheen in nieuwsbrief #61. Wil je ook iedere zondag een gratis nieuwsbrief met nieuws op snijvlak van marketing, data en online media? Schrijf je hier in.